Kan en varmeplate skade gjæren eller lage usmaker?

Det som bekymrer meg litt hvis du måler midt i ølet og for langt fra varmekilden er at blekkfuglen vil fortsette varmingen for lenge og ølet blir for varmt før den slår seg av, en slags pendel effekt
Nå har jeg satt termobrønnen ved 5 L merket, så det er vel en ca 10 cm fra bunnen i karet. Det gav 0,6 C differanse før varmeelement skrudde seg av. Jeg har stilt inn et oppvarmingsintervall på 0,3 grader, jeg vil anta at jo større dette intervallet er (altså jo lengre tid elemtet varmer) jo større kan differansen mellom bunnen av karet og målepunktet bli.

Jeg vil også anta at antall volum til gjæring vil påvirke dette.
 
Skal bli spennende å se når jeg får beltet. Skal gjøre lignende eksperiment
Når BS får levert. Bestilte i går tidlig og ennå ikke på posten..
 
Jeg har en ale stående å gjære i en Apollo i et rom med ca 16-17 grader. Nå stormgjærer det. Jeg målte temp med et IR termometer. Temperaturen avvek 2 grader fra bunn til topp. 18 grader i bunnen, 20 i toppen. Noe feilmargin har et slikt termometer, men det er helt klart vesentlig varmere i topp enn bunn. Hadde rommet vært 4-5 grader kaldere, i et vanlig plastkar med varmeplata under ville det uliknet temperaturen litt, men det ville nok fremdeles være varmest på toppen, der gjæren herjer nå.
 
Jeg har kjørt en del gjæringer i en torpedo keg i kjøleskap med varmebelte 10 cm fra bunn av karet. Tre sensorer: ispindle i vørteren, en isolert halvveis nede på karet og en fritt i kjøleskapet.

Temperaturen styres av en regulator som ikke kan lagre logg.

Under stormgjæring måler ispindelen en grad eller to over sensoren som er festet på karet. Ved coldcrash skjer det samme.
Resten av gjæringen er de like +/- en halv grad. Sensoren i kjøleskapet er litt mer jojo.

Konklusjonen min er at en sensor fra regulator på utsiden av stålkar fungerer greit nok, de andre sensorene gir ikke så mye ekstra ut over en logg.

Usikker på maks temperatur akkurat der varmebeltet er, men får sjekke neste gang :)
 
Det hadde vært gøy om du testet i gjærskap (med den lille isolasjonsbiten) på den styrende føleren og med en føler i termobrønn for sammenligning. Oppsettet vil jo da bli veldig likt som det jeg beskriver over. Så jeg ville jo anta at du vil få noe av den samme differansen.
Fant frem brønn og tempsensorer, men ser jeg må mekke litt for å få det til å spille sammen. En vakker dag :)
 
Tilbake
Topp