Kan en varmeplate skade gjæren eller lage usmaker?

Kan en slik varmeplate man setter gjæringsbøtte oppå bli så varm under normal bruk at den skader gjæra eller lager usmaker?

Det er snakk om en varmeplate på 25 watt styrt av en inkbird.

Er det noen her som har erfaring med det?

john petter

Fylkesstyre
Kan ikke tro at det produserer usmaker, tvertom får du stålkontroll på gjæringstempen.
Bruker det samme selv kombinert med hageslange koblet til kaldt vann viklet rundt karet. Har magnetventil på slangen.

Finn Berger

Moderator
Kan en slik varmeplate man setter gjæringsbøtte oppå bli så varm under normal bruk at den skader gjæra eller lager usmaker?

Det er snakk om en varmeplate på 25 watt styrt av en inkbird.

Er det noen her som har erfaring med det?
Hvis du produserer usmaker er det noe galt med kontrollen. Du produserer forøvrig usmaker lenge før du skader gjæren. Den vil gjerne ha det litt varmere - men om du gjør det skikkelig lunt og trivelig for den, er takken altså dårlig øl:).

Jeg bruker selv varmeplate på 25W i fryseboks med inkbird. Har fungert fint for det lille jeg har brukt det.

Har målt at det blir 40 grader mellom plata og bøtta når den står på en stund. Jeg lurer på om det blir veldig varmt for gjæra som ligger på bunnen av bøtta da. Kanskje vørteren drar den varmen ut av gjærkaka så det ikke blir noe problem.

Det er betryggende at dere ikke har hatt problemer med det.

Finn Berger

Moderator
Har målt at det blir 40 grader mellom plata og bøtta når den står på en stund. Jeg lurer på om det blir veldig varmt for gjæra som ligger på bunnen av bøtta da. Kanskje vørteren drar den varmen ut av gjærkaka så det ikke blir noe problem.

Det er betryggende at dere ikke har hatt problemer med det.
40 grader er opp mot grensa for hva gjæren tåler - og vel over for lagergjær - og langt høyere enn hva jeg ville utsatt den for. Men det interessante er jo temperaturen i det nederste laget i dunken.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Jeg tar opp denne igjen. Jeg er bekymret for temperaturgradienten ved bruk av punktvarme som varmeplate eller varmebelte. Siden man ikke har røring i gjæringskaret, vil det nødvendigvis bli vesentlig varmere i området i nærhet av varmekilden, kanskje spesielt med varmeplate? Problemet blir kanskje mindre i et lite isolert rom som f.eks et kjøleskap, men hvis det står i et rom med vesentlig kjøligere luft vil det jo være et stort varmetap til omgivelsene som igjen må kompenseres for med enda mer tilført varme.

Er det noen som har erfaringer å dele angående bruk av varmeplate i og utenfor f.eks et kjøleskap, er dere fornøyd? Er det noen som har målt temperaturforskjellene i vørter/vann ved forskjellige dybder med bruk av varmeplate?

Jeg har brukt en Mangrove Jacks varmeplate når jeg har trengt å få opp gjæringstemperaturen så lenge jeg har brygget øl (og før det også, da jeg satt ølsett). Jeg har tenkt på det mulige problemet, men har aldri hatt noen problemer som jeg har kunne koble med den oppvarmingen. Men, jeg har en liten haug med vanntette temperatursensorer, så når Saisonen som står på platen nå er ferdiggjæret, kan jeg tappe ca 20 liter vann i gjæringsbøtten, sette den på platen og ha temperatursensorer på forskjellig dybde.Varmen kommer inn i bunnen og det som blir varmet vil da stige opp, så det blir jo en viss utjevning. Siden jeg pakker inn dunken vil det være et begrenset temperaturtap fra overflaten, så jeg tror det ikke blir for ille, men spennende å se, også hvor mye varmere det er inni dunken sammenliknet med temperatursensoren som sitter utenpå... Stay tuned.

Får du en sensor helt i bunnen?

Lurer på om det tar lengre tid for varmen å trenge gjennom gjærkaka enn rent vann.

Morten Sannerud

Norbrygg-medlem
Jeg har brukt en Mangrove Jacks varmeplate når jeg har trengt å få opp gjæringstemperaturen så lenge jeg har brygget øl (og før det også, da jeg satt ølsett). Jeg har tenkt på det mulige problemet, men har aldri hatt noen problemer som jeg har kunne koble med den oppvarmingen. Men, jeg har en liten haug med vanntette temperatursensorer, så når Saisonen som står på platen nå er ferdiggjæret, kan jeg tappe ca 20 liter vann i gjæringsbøtten, sette den på platen og ha temperatursensorer på forskjellig dybde.Varmen kommer inn i bunnen og det som blir varmet vil da stige opp, så det blir jo en viss utjevning. Siden jeg pakker inn dunken vil det være et begrenset temperaturtap fra overflaten, så jeg tror det ikke blir for ille, men spennende å se, også hvor mye varmere det er inni dunken sammenliknet med temperatursensoren som sitter utenpå... Stay tuned.
Hehe, jeg impulskjøpte nettopp en Mangrove Jacks varmeplate selv - før jeg begynte å tenke på denne problemstillingen ;) Tanken var opprinnelig å ha det i et lite kjøleskap som jeg bruker som gjærskap. Årsaken til at jeg begynte å lure var egentlig at jeg tenkte å kjøpe en til, det hadde vært nice å kunne ha to dunker på forskjellige temperaturer i boden samtidig. Det hadde vært veldig fint med en slik test, gjerne hvis romtemperaturen er noe lavere enn settpunktet slik at man også får litt varmetap til omgivelsene.

Lurer på om det tar lengre tid for varmen å trenge gjennom gjærkaka enn rent vann.
Tenkte det samme, det er jo i hovedsak at gjærkaka skal bli for varm som er bekymringen min. Jeg tenker muligens litt feil, men jeg tror også at gjærkake, humle og trub på bunnen både får en annen varmekapasitet, men også vil kunne isolere mot ølet slik at det kan måtte bli uforholdsmessig varmt for å oppnå ønsket temperatur i ølet, hvor jeg har festet temp. proben til inkbirden (isolert på utsiden, ca midt på karet).

Tenkte å bare feste sensorer til et eller et annet som går ned i bunnen, har ikke helt tenkt ferdig designet ennå - ved nærmere ettertanke, er vel best å bare la dem henge løst så ikke andre ting leder varme. Om gjærkaken spiller noen rolle, vil den være svakt isolerende, som egentlig bare er positivt i denne sammenhengen.

Topp