Kan jeg bruke oechslevekt på cider?

Hei

Jeg er helt ny på forumet...

Har lagt en del vin tidligere og har en oechslevekt (med gradering 0-15 svart felt øverst, 0-120 hvitt felt nederst).

Nå er jeg i gang med et ferdig cider-sett. I bruksanvisningen står det at gjæringen er ferdig når hydrometer viser konstant under 1000.

Hva vil dette tilsvare på min oechslevekt? Eller er jeg nødt til å kjøpe et hydrometer?

La det gjære til det er ikke no plupp i gjær låsen, ca 3 uker. Da er du vel safe på at det ikke blir flaske bomber av det.

På en annen side koster hydrometer under en 50lapp på europris..

yngve skrev:
La det gjære til det er ikke no plupp i gjær låsen, ca 3 uker.

DET er en dårlig indikator på ferdig gjæring. Nå kjenner jeg ikke til dette hydrometeret ditt, men generelt er det slik at 0 = 1000 = 1.000 når det snakkes om gravity.

Edit: Så lenge målingen passerer 0, og er stabil der på målinger tatt med et par dagers mellomrom, vil jeg si at gjæringen er ferdig.

glennrlie skrev:
yngve skrev:
La det gjære til det er ikke no plupp i gjær låsen, ca 3 uker.

DET er en dårlig indikator på ferdig gjæring. Nå kjenner jeg ikke til dette hydrometeret ditt, men generelt er det slik at 0 = 1000 = 1.000 når det snakkes om gravity.

ihvertfall bedre enn at flaskene eksploderer!
Eller at flaskene tømmer seg selv ved åpning av kork...

yngve skrev:
Nå kjenner jeg ikke til dette hydrometeret ditt, men generelt er det slik at 0 = 1000 = 1.000 når det snakkes om gravity.

Min oecslevekt ser slik ut. Når et hydrometer skal ligge under 1000 ifølge bruksanvisningen, hvilket tall ville dette tilsvarre på min vekt?

Vedlegg

• 2014-03-24 12.41.07.jpg
    2014-03-24 12.41.07.jpg
    1,8 MB · Sett: 175
Min oecslevekt ser slik ut. Når et hydrometer skal ligge under 1000 ifølge bruksanvisningen, hvilket tall ville dette tilsvarre på min vekt?
[/quote]

prøv å google "oecslevekt hydrometer"  da du finner du mye info

Det er samme instrument men du må under 1000 for å være sikker på at det er utgjæret, det er jo vann og alkohol du måler og det er lettere enn 1000, tipper 995-990

Oddvar Demmo skrev:
Det er samme instrument men du må under 1000 for å være sikker på at det er utgjæret, det er jo vann og alkohol du måler og det er lettere enn 1000, tipper 995-990

Og hvilket nivå vil det tilsvare på min vekt?

5-10 på sort skala.
På den hvite skalaen setter du 10 foran det du leser av, så der det står 10 er vekten 1010.
På den sorte skalaen trekker da tallet du leser av på 1000, så leser du5 blir det 1000-5 =995
Instrumentene er de samme men litt rot med tallene på skalaen.

Tilbake
Topp