Kan jeg utsette gjæringen?

skr1970

Norbrygg-medlem
skal på hyttetur i helgen og vi tenkte å brygge. Er det mulig å koke og kjøle vørteren for å sa ta med seg hjem påfølgende dag for så å pitche gjæren? Eller er det bedre å piche gjæren etter kjøling av vørteren for så å ta den med seg hjem påfølgende dag? Eller bare droppe hele greia???

Du bør pitche med en gang for å minimere vekst av uønskede mikroorganismer i vørteren. Går sikkert helt fint å transportere gjæringskaret tilbake fra hytta når gjæringen er i gang. Bare pass på at bøtta ikke velter i bilen:)

Har etter knallhardt hygieneregime pitchet gjær dagen etter i forbindelse med nedkjøling av lager om sommeren, og det har gått greit. Så jeg ville sagt at du kan vente til dagen etter om du stoler på dine egne rutiner.

Spørsmålet her er vel egentlig om bøtta med vørter helst bør fraktes hjem fra hytta med eller uten gjær tilsatt? Ikke om det går greit å vente med pitchingen. Så lenge det ikke har noen negative effekter å frakte øl hvor gjæringen har startet må det jo være best å pitche med en gang. Den eneste grunnen til å vente måtte være på grunn av temperaturkontroll, men jeg regner med at du sikkert ligger på rundt 20 grader både i hytta og i bilen. Om temperaturen er litt lavere det første døgnet har det ikke noe å si.

Har ca samme spørsmål så legger det bare inn her. Satt en batch i går og hadde laget gjærstarter som ble brukt. Vi ble ferdig rundt kl 20 i går og satt den på 21 grader. Kunne ikke høre at det var mye som skjedde i morrest, så er litt redd for at gjærstarteren er dårlig og det ikke gjærer. Er det mulig å kjøpe inn et rør med fersk gjær å ha i etter jobb i dag om det fortsatt ingenting som skjer eller er hele batchen ødelagt?

Kikk oppi bøtta så ser du sikkert at noe skjer. Fravær av plopping forteller deg bare at det ikke plopper, ikke noe om hvordan gjæringen går.

Kikk oppi bøtta så ser du sikkert at noe skjer. Fravær av plopping forteller deg bare at det ikke plopper, ikke noe om hvordan gjæringen går.

Sjekket bøtta nu og det ligger bare et lag grønn masse på toppen. UJsikker på hvordan det skal se ut da jeg ikke sjekket forrige batch vi laget.
Skal jeg bare vente og se eller høres den ødelagt ut? Står på 21 grader

Hvis det ser litt skummete ut så er det gjæren som jobber, som jeg antar at den gjør med mindre du av en eller annen årsak har drept den.

Ta en øl og en saltstang mens du venter. Alt er mest sannsynlig bra.

Tilbake
Topp