Kan kobber være farlig?

Ja er det egentlig det da? Da blir vel stål stål, aluminium aluminium osv.
Svært mange metaller er legert med noe slik at de blir egnet til bruksområdet.
Ingen bygger båter av ren aluminium, ei heller filer av bløtt stål.

Kobber er godt egnet til rør når det er i ren form, men det er vel noe som inneholder spormengder fosfor.
 
Dette tok jo litt mer av enn jeg hadde sett for meg... :) Kanskje jeg burde nevnt at kobberrørene mine stod en stund (dager) med starsan i som jeg hadde glemt å skylle ut :oops:
 
Ok, så da er vørter vørter også men så får ts grønn vørter og ikke bryggeriene. Det er ikke slik at fordi det heter det samme så er det det samme. Da ville ikke sertifisering gi mening. Det er godt mulig rør fra biltema er gode men jeg personlig ville heller kjøpt rør beregnet på brygging.

Hvor får du kjøpt rør som er beregnet til brygging? Og hva skiller dem fra vanlige EN1057-standardiserte rør?
 
Hvor får du kjøpt rør som er beregnet til brygging? Og hva skiller dem fra vanlige EN1057-standardiserte rør?

Det har jeg ikke peiling på men da tenker jeg du må snakke med en spesialist noe de bryggeriene som ble nevnt brukte kobber helt sikkert har gjort. Jeg kan aldri i livet tenke meg at de ikke kjenner til hvilke type legering de trenger og grenseverdier for urenheter etc. før de bygger oppsett til millioner av kroner.

Ellers kan du bruke rustfritt stål i legeringer som er egnet for gitt pH og temperaturområde?
 
Sist redigert:
Dette tok jo litt mer av enn jeg hadde sett for meg... :) Kanskje jeg burde nevnt at kobberrørene mine stod en stund (dager) med starsan i som jeg hadde glemt å skylle ut :oops:

Er ikke starsan surt? I såfall så er nok det forklaringen på den grønne vørteren. Ville ikke drukket den ølen du brygget med det utstyret.
 
Er ikke starsan surt? I såfall så er nok det forklaringen på den grønne vørteren. Ville ikke drukket den ølen du brygget med det utstyret.
Mener du den batchen, eller at jeg burde bytte alt utstyret? Jeg kastet et par liter som såg grønn ut, men da vørteren ble "normal" farge kjørte jeg på som vanlig. Og jeg har brygget flere batchen etterpå uten å se noe grønnfarge... Ble litt bekymret her nå... Vil ikke forgifte halve nabolaget...
 
Tenkte mest på den batchen. Er det noe vits i å ta sjansen? Mest sansynlig er det mye kobber i vørteren men det trenger jo ikke å være det. Jeg personlig ville kastet det jeg ikke fikk rengjort/pusset tilstrekkelig (rør med bøy etc.) Men igjen.. det er bare min mening.
 
Mener du den batchen, eller at jeg burde bytte alt utstyret? Jeg kastet et par liter som såg grønn ut, men da vørteren ble "normal" farge kjørte jeg på som vanlig. Og jeg har brygget flere batchen etterpå uten å se noe grønnfarge... Ble litt bekymret her nå... Vil ikke forgifte halve nabolaget...
Du har nok gjort meir en dei fleste andre bruker å gjer når du kasserte desse literene med vørter. :cool: slik eg ser det er det lite fare

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ellers kan du bruke rustfritt stål i legeringer som er egnet for gitt pH og temperaturområde?

Hvor kjøper du rør beregnet for brygging, helt uavhengig av metall, da? Om du ikke stoler på Biltema når det kommer til rent kobber, hvorfor skal du stole på en annen butikk når det gjelder et jern-legeringer?
 
Hvor kjøper du rør beregnet for brygging, helt uavhengig av metall, da? Om du ikke stoler på Biltema når det kommer til rent kobber, hvorfor skal du stole på en annen butikk når det gjelder et jern-legeringer?
Mange av oss bruker Kina rustfri. ....................

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Mange av oss bruker Kina rustfri. ....................

Mange av oss bruker Biltema-koberrør også...

I jobbsammenheng kjøper jeg en del metalldeler fra Asia (adskillig mindre og mer avansert enn et rør, vel å merke), og metallkvaliteten har aldri vært et problem. Derimot er det umulig å få Dodd Frank-statement på opphavsgaranti, i de tilfellene det er et problem.
 
Hvor kjøper du rør beregnet for brygging, helt uavhengig av metall, da? Om du ikke stoler på Biltema når det kommer til rent kobber, hvorfor skal du stole på en annen butikk når det gjelder et jern-legeringer?

Fordi type legering og mengde urenheter i metaller har veldig mye å si for hvilke egenskaper de har - feks med tanke på korrosjonsbestandighet. Det koster ofte mye å rense metaller for urenheter og dermed går prisen opp. Det har også vært relativt vanlig å spe på med uønskede stoffer i legeringer for å øke volum, senke priser og tjene mer - eks. nikkel kadmium osv. (Snakker generelt ikke nødvendigvis om kobber). Så, lavt innhold av urenheter og riktig legering koster penger.

Jeg ville ikke kjøpt utstyret mitt på biltema eller europris da de konkurrerer på pris og ikke kvalitet. Derfor tenker jeg at det er større sansynlighet for å få "utstyr som ikke egner seg" der enn andre steder. Uten å ha lest meg opp på sertifisering av kobber så er vel ingen sertifisering vanntett, og man kan ta snarveier og komme unna med det. Dessuten legger man i slike sertifiseringe til grunn normalt bruk. Normalt bruk for slike rør (vvs godkjente) er å føre varmt nøytralt vann fra bereder til dusjen eller vasken der det som regel brukes til vaskeformål. Det er få som bruker varmtvannet som drikkevann.

Jeg tror, uten å ha inngående kjennskap om det, at man stiller noe andre krav til sirkulering av varm, sur væske som er ment for å inntas av mennesker. Hvis ikke så burde man gjøre det.

Har samme filosofi når det kommer til rustfritt stål - du får det du betaler for. Testing og kvalitetskontroller koster penger. Da mye av stålet ( og utstyr i stål) produseres i kina så er kontroller og testing viktig, og man må faktisk betale mer for kvalitet, selv i Kina.
 
Sist redigert:
Kobber har et bredt bruksområde og mange egenskaper, og sikkert like mange forskjellige legeringer iblandet mye fanteri for å gi de nettopp den egenskapen en ønsker. Kan fort ha et innslag av bly, zink, fosfor, messing, + andre metaller alt etter om en vil ha bløte bremse/drivstoffrør eller hardere og blankere kokekar, etc...

Å sammenligne med gamle vannrør og friskmelde alt av kobberrør blir vel litt på trynet da vannrørene ser max 76grader med ganske nøytal PH, i hjemmebrygg snakker vi fort godt over 100grader og fryktelig mye lavere PH i vørteren.
Bare det at det spyr ut grønn vørter burde vel fjerne det som er av tvil, heller slenge i en 50lapp ekstra og gå for syrefast enn å ta noen sjanser på om det er giftig eller ikke.
 
Å sammenligne med gamle vannrør og friskmelde alt av kobberrør blir vel litt på trynet da vannrørene ser max 76grader med ganske nøytal PH, i hjemmebrygg snakker vi fort godt over 100grader og fryktelig mye lavere PH i vørteren.
Så den normale hjemmebryggerkjøleren av en kobberspiral er noe du fraråder folk å bruke?
 
Så den normale hjemmebryggerkjøleren av en kobberspiral er noe du fraråder folk å bruke?

Nej, bare sier at man ikke ukritisk skal si at alt som finnes av kobber er rett frem å bruke. Det kan ha forskjellige stoff i seg alt etter hva bruksområder de er tiltenkt. Har ikke studert metallurgi, men kobber som avgir grønn vørter er mest sannsynlig ikke helt ok i forhold til ''næringsmiddelgodkjenning''.

Kan og være eg tar veldig feil og at det bare er brukerfeil, dvs Starsan som har hele skylden.
 
Tilbake
Topp