Farlig med kobberspiral frå biltema

Hei,

har tenkt å ha ein koparspiral med røyr frå biltema. Korleis er det å putte dette oppi kokande vørter og drikke produktet etterpå, er det fullt i koparforbindelsar og døyr eg av koparforgiftning? Nokon som veit om dei koparspiralane som er i bryggebutikk er anna type enn bildelane på biltema?
 
Det er mange som har laget kobberkjøler med rør fra Biltema og så vidt jeg har hørt er ingen av dem døde ennå, så foreløpig ser det ut til å gå fint :)
 
Kobberrør fra biltema med varenummer 52450/52451/52452/52453 og 66482 /66485/66486
Inneholder Cu+Ag=99.90%, P=0,015-0,040%.
Jeg maste frem denne infoen for en stund tilbake før jeg gikk for kjølespiral av tynnvegget syrefast istedet.
 
Det er mange som har laget kobberkjøler med rør fra Biltema og så vidt jeg har hørt er ingen av dem døde ennå, så foreløpig ser det ut til å gå fint :)
Hvorda vet vi dette. Folk som dør blir vekk fra forumet... :)
NB. Har sjøl kjøler fra Biltema, fremdeles ikke død
 
Fosfor (P)? Kan det være bly det skal være, Pb?
Temmelig sikker på at det er Phosphorus de-oxidised copper, iht. NS-EN 1057.

Altså null bly men litt sølv og fosfor.

Farlig, neppe. Bare sørg for å fjerne verdigris(grønn irr) dersom det oppstår, hvis ikke så er svaret ja, verdigris er giftig.
 
Sist redigert:
Så er det vel også på sin plass å nemna at Biltema har fleire alternativ: koparrør som er laga for bruk samans med drikkevatn og koparrør som er laga for bremsekretsar. Har desse to typane koparrør same spesifikasjonane. Uansett så ville eg ikkje ha brukt bremserør - dei har for liten dimensjon til at du får noko særleg kjølevatn gjennom dei - bruk isåfall dei koparrøra som er belagt med kvit plast (som du må skjera av).
 
Jeg bruker bremserør og det fungerer til dels. Du får faktisk en god sprut ut av slangen på andre siden gitt at du har godt trykk i krana, tror jeg bruker rundt 25 minutter ned til pitch nå om sommeren når jeg kjøler 27L, det er vel ok, men ikke optimalt, men suger vel heller ikke.

Noe annet å tenke på når man skal lage/kjøpe kjøler er hvor mye av den blir dekket av vørteren. Har man fem av 20 ringer som står opp over vørteren i kjelen mister man noen grader per minutt.

Edit: noe mer enn 25 minutter må det være, de siste gradene er seige, har ikke tatt tiden i det siste.
 
Jeg er forsåvidt kjempefornøyd med kjøler i rustfritt kjøpt hos Bryggselv!
Helt ufarlig;) ser at prisen på RF nå er billigere enn kobber
 
Så er det vel også på sin plass å nemna at Biltema har fleire alternativ: koparrør som er laga for bruk samans med drikkevatn og koparrør som er laga for bremsekretsar. Har desse to typane koparrør same spesifikasjonane. Uansett så ville eg ikkje ha brukt bremserør - dei har for liten dimensjon til at du får noko særleg kjølevatn gjennom dei - bruk isåfall dei koparrøra som er belagt med kvit plast (som du må skjera av).
Rør for bremser er laget av ei legering som kalles cunifer. Blanding av kobber, nikkel og jern. Ren kobber blir for mykt og kan herde ved vibrasjoner og er således ikke egnet til bremserør.
 
Jeg bruker bremserør og det fungerer til dels. Du får faktisk en god sprut ut av slangen på andre siden gitt at du har godt trykk i krana, tror jeg bruker rundt 25 minutter ned til pitch nå om sommeren når jeg kjøler 27L, det er vel ok, men ikke optimalt, men suger vel heller ikke.
.

Om du har godt trykk i krana får du enno betre kjøling med rør med betre dimensjon på innsida. Om koparrøra er 8 mm i ytre diameter så er dei vel kanskje 4 mm i indre diameter? Isåfall har dei eit areal som er omlag 12,56 mm2. Til samanlikning har 1/2" koparrør 122,65 mm2 areal og då får du jo lett 10 gonger så mykje vatn gjennom dei. Og det er jo vatnet som kjøler.
 
6mm ID hvis jeg ikke husker feil.

Joda, jeg er klar over det. Ville bare spytte inn at det funker forsåvidt med bremserør og, selv om det ikke er det beste.
 
Tror ikke noen har brukt bremserør. De har veldig tykke vegger og liten innerdiameter. 8mm drivstoffrør fra biltema er derimot mye brukt.
 
Tror ikke noen har brukt bremserør. De har veldig tykke vegger og liten innerdiameter. 8mm drivstoffrør fra biltema er derimot mye brukt.

Vil og tro det, drivstoffrør.

Har selv brukt det og vannrør fra samme leverandør (regner med CO har samme) i 15 år og har ikke merket forskjell på helsa (fordi den var dårlig i starten ? ) men, nå blir det RF fra neste brygg, lykke.
 
Tilbake
Topp