Kan kobber være farlig?

Biltema lager ikke egen kobber. Biltema får produsert rør fra produsent som ikke det er mange av. Biltema velger tynnere rør en mange andre så derav er det mange som ikke liker kvaliteten der. Har dere problemer med irr så tror jeg dere heller burde se på hvordan dere har bygget og hva slag stoffer dere kjører igjennom. Hvilke materialer som er koblet sammen bestemmer hvilket som må ofre seg for ett annet. Mange tror dette gjelder bar i sjøvann, men det stemmer ikke bestandig. Kan se på biler hvor de har festet aluminium med galvaniserte bolter. Boltene faller ut over tid. Beste er rustfritt og syrefast. De er helt nøytrale. Skal dere koble sammen kobber med noe annet, bruk rustfritt, ikke elzink deler eller noe. Kraftige syrer eller baser er heller ikke gunstig i forhold til å beholde det beskyttende oksyd laget
 
Dette tok jo litt mer av enn jeg hadde sett for meg... :) Kanskje jeg burde nevnt at kobberrørene mine stod en stund (dager) med starsan i som jeg hadde glemt å skylle ut :oops:

Bare slutt å la star san stå i rørene så går det sikkert bra. Fra "How to Brew"

The best sanitizer for counterflow wort chillers is Star San. It is acidic and can be used to clean copper as well as sanitize. Sanitizing with Star San only takes minutes and should not be left in the chiller more than an hour, because it will start dissolving the copper.

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
 
Kan du anbefale et sted å kjøpe rør til, for eksempel, en kobberkjøler?
Jeg vet ikke hvor man bør kjøpe rør, men jeg hadde følt meg mye tryggere med en kjøler fra bryggselv enn fra biltema. Hvis jeg skulle handlet inn rør så ville jeg nok gjort litt research på hvilke legering røret bør være laget av og hvordan urenheter påvirker kobberet, og så ville jeg tatt kontakt med forhandlere av kobber og spurt om ikke jeg kunne få kjøpt av de hvis de hadde det jeg ville ha. Så hadde jeg sikkert spurt om hva det er godkjent for osv. Men egentlig ser jeg ikke poenget i å bruke kobber da rustfritt stål er mer inert.

Hvorfor bruker dere kobber egentlig? (Annet enn til kjølere).

Hvis man er veldig sær på det kan man koke opp vann med tomatpurre/tomater første gang man bruker den rustfrie kjelen. Da slipper man at det lekker metaller ut i den første batchen. Men da må man være veldig sær, slik som meg ;-)
 
Er bedre å kjøpe rør på biltema enn å kjøpe ferdige hvis de er laget i kina. Der jukser dem fælt med innhold og legeringer. Store kunder får det de betaler for. Alle andre får driten
 
Er bedre å kjøpe rør på biltema enn å kjøpe ferdige hvis de er laget i kina. Der jukser dem fælt med innhold og legeringer. Store kunder får det de betaler for. Alle andre får driten
Så vidt jeg vet så er kjølerne fra bryggselv laget i USA. Det var ihvertfall det jeg ble fortalt når jeg ringte de.
Og ja, du vet aldri hva du får når noe er laget i Kina.. Der jukser de med alt, og penger er stort sett det eneste som betyr noe.
Selv prøver jeg så godt som mulig å unngå å kjøpe varer som er laget i Kina, men det er så godt som umulig.
 
Så vidt jeg vet så er kjølerne fra bryggselv laget i USA. Det var ihvertfall det jeg ble fortalt når jeg ringte de.
Og ja, du vet aldri hva du får når noe er laget i Kina.. Der jukser de med alt, og penger er stort sett det eneste som betyr noe.
Selv prøver jeg så godt som mulig å unngå å kjøpe varer som er laget i Kina, men det er så godt som umulig.
Er røra frå USA :p Kina produserer vel det meste her I væra :p:rolleyes:

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Her var det mye som strengt tatt er på siden. Kobber i biotilgjengelig form er giftig punktum. Problemet er ikke giftige sporelementer i legeringen hverken fra kina eller fra usa. Problemet er hovedkomponeneten kobber. Det relevante spørsmålet er hvor mye kobber som blir biotilgjengelig av bryggeprosessen ved bruk av starsan, på grunn av temperatur og lav ph i vørter. Og videre hvilken praksis som hidrer kobber i å løse seg i vørteren. Selv bruker jeg for eksempel rustfritt stål i spiralkjøleren (dypp) Jeg hadde ikke tatt fem øre for å bruke en kobberspiral, derimot ville jeg ikke drukket et øl der kjøleren har vært senket i vørteren en uke (les gåmmel vørter i motstrømskjøler o.l) eller der en gammel irret kjøler har vøært brukt.

mvh
Bårdd
 
Her var det mye som strengt tatt er på siden. Kobber i biotilgjengelig form er giftig punktum. Problemet er ikke giftige sporelementer i legeringen hverken fra kina eller fra usa. Problemet er hovedkomponeneten kobber. Det relevante spørsmålet er hvor mye kobber som blir biotilgjengelig av bryggeprosessen ved bruk av starsan, på grunn av temperatur og lav ph i vørter. Og videre hvilken praksis som hidrer kobber i å løse seg i vørteren. Selv bruker jeg for eksempel rustfritt stål i spiralkjøleren (dypp) Jeg hadde ikke tatt fem øre for å bruke en kobberspiral, derimot ville jeg ikke drukket et øl der kjøleren har vært senket i vørteren en uke (les gåmmel vørter i motstrømskjøler o.l) eller der en gammel irret kjøler har vøært brukt.

mvh
Bårdd
Hvor går grensen på "irr" egentlig?

Kobber lager jo et beskyttende lag, men når ser man at det har gått for langt, at det er mer enn dette beskyttende laget man ser på? Jeg har sett svart kobber, det er oksidert, verdigris er jo det det er, farlig. Men hvor går grensen mellom dette beskyttende laget og oksidert? Er det greit med "litt oksidert", og hvordan ser man da evt at det er "litt" oksidert?
 
Har noe kobber rør fra biltema,en del år gamle fra den tiden biltema sine rør ikke var godkjent å bruke i fast installasjon..(opplyst i produktinfoen fra biltema)
Disse har en luft spalte mellom rør og plastkappen vist jeg ikke husker helt feil..
Uansett så var hele røret helt svart utpå etter å ha ligget i garasjen et par år med plast kappen på..
Så dette går på skrapen...
 
Hvor går grensen på "irr" egentlig?

Kobber lager jo et beskyttende lag, men når ser man at det har gått for langt, at det er mer enn dette beskyttende laget man ser på? Jeg har sett svart kobber, det er oksidert, verdigris er jo det det er, farlig. Men hvor går grensen mellom dette beskyttende laget og oksidert? Er det greit med "litt oksidert", og hvordan ser man da evt at det er "litt" oksidert?

Svart belegg på kobberet er ikke greit, dette belegget løser seg også opp i vørteren. Det er skrevet mye forskjellig om emnet nå, synes et langt sitat fra John Palmer som både er anerkjent metallurg og dreven hjemmebrygger kan være på plass

Copper is relatively inert to both wort and beer. With regular use, it will build up a stable oxide layer (dull copper color) that will protect it from any further interaction with the wort. Only minimal cleaning to remove surface grime, hop bits and wort protein is necessary. There is no need to clean copper shiny-bright after every use or before contact with your wort. It is better if the copper is allowed to form a dull copper finish with use.

However, you need to be aware that copper can develop a toxic blue-green oxide called verdigris. Verdigris includes several chemical compounds — cupric acetate, copper sulfate, cupric chloride, etc. — and these blue-green compounds should not be allowed to contact your beer or any other food item because they are readily soluble in weakly acidic solutions (like beer), and can lead to copper poisoning (i.e., nausea, vomiting). To clean heavy oxidation (black) and verdigris, use vinegar or oxalic acid-based cleansers like Revereware Copper and Stainless Steel cleanser.

For regular cleaning of copper and brass, unscented dish detergent or sodium percarbonate-based cleaners are preferred. Cleaning and sanitizing copper wort chillers with bleach solutions is not recommended. Oxidizers like bleach and hydrogen peroxide quickly cause copper and brass to blacken; these oxides do not protect the surface from further corrosion, and are quickly dissolved by the acidic wort. Copper and other trace metals are beneficial nutrients for yeast, but the amounts that are dissolved from non-passive oxides can be detrimental to
the batch.
 
Sist redigert:
Vil ikke bli involvert i en diskusjon basert på synsing og lite fakta , har allerede bidratt med det jeg vet tidlig i denne tråden. VVS rørene med plastbelegg hos Biltema er produsert etter standarden


Svart belegg på kobberet er ikke greit, dette belegget løser seg også opp i vørteren. Det er skrevet mye forskjellig om emnet nå, synes et langt sitat fre John Palmer som både er anerkjent metallurg og dreven hjemmebrygger kan være på plass

Copper is relatively inert to both wort and beer. With regular use, it will build up a stable oxide layer (dull copper color) that will protect it from any further interaction with the wort. Only minimal cleaning to remove surface grime, hop bits and wort protein is necessary. There is no need to clean copper shiny-bright after every use or before contact with your wort. It is better if the copper is allowed to form a dull copper finish with use.

However, you need to be aware that copper can develop a toxic blue-green oxide called verdigris. Verdigris includes several chemical compounds — cupric acetate, copper sulfate, cupric chloride, etc. — and these blue-green compounds should not be allowed to contact your beer or any other food item because they are readily soluble in weakly acidic solutions (like beer), and can lead to copper poisoning (i.e., nausea, vomiting). To clean heavy oxidation (black) and verdigris, use vinegar or oxalic acid-based cleansers like Revereware Copper and Stainless Steel cleanser.

For regular cleaning of copper and brass, unscented dish detergent or sodium percarbonate-based cleaners are preferred. Cleaning and sanitizing copper wort chillers with bleach solutions is not recommended. Oxidizers like bleach and hydrogen peroxide quickly cause copper and brass to blacken; these oxides do not protect the surface from further corrosion, and are quickly dissolved by the acidic wort. Copper and other trace metals are beneficial nutrients for yeast, but the amounts that are dissolved from non-passive oxides can be detrimental to
the batch.

Ja, jeg leste det og her om dagen. Men det står ingenting om hvorvidt heavy oxidation er farlig. Det står bare om at verdigris er farlig, og så hvordan rense både det og heavy oxidation. Metoden for å rense både det og verdigris er den samme, og står i samme bolk, men bortsett fra det så vet jeg ikke om det er farlig da det ikke står noe om akkurat det.
 
Det svarte oksyd belegget løser seg opp i kontakt med vørter, derav får du for mye kobberforbindelser i vørteren.
Kobbersalter/forbindelser i større mengder er ikke bra i vørteren, i veldig store mengder blir det giftig.
 
Her var det mye som strengt tatt er på siden. Kobber i biotilgjengelig form er giftig punktum. Problemet er ikke giftige sporelementer i legeringen hverken fra kina eller fra usa. Problemet er hovedkomponeneten kobber. Det relevante spørsmålet er hvor mye kobber som blir biotilgjengelig av bryggeprosessen ved bruk av starsan, på grunn av temperatur og lav ph i vørter. Og videre hvilken praksis som hidrer kobber i å løse seg i vørteren. Selv bruker jeg for eksempel rustfritt stål i spiralkjøleren (dypp) Jeg hadde ikke tatt fem øre for å bruke en kobberspiral, derimot ville jeg ikke drukket et øl der kjøleren har vært senket i vørteren en uke (les gåmmel vørter i motstrømskjøler o.l) eller der en gammel irret kjøler har vøært brukt.

mvh
Bårdd

Ikke helt riktig. Kopper giftig ja. Urenheter i vestlig kobber er ikke noe problem. Urenheter i kinesisk kobber (ikke legeringer) kan være bly,sink, arsenikk, Kadmium, kvikksølv også videre. Sier ikke at all kobber fra kina er dårlig. Meste er veldig bra, men det som ikke er bra er direkte giftig. USA har blant annet utgitt varsler om å kvalitet sikre leveranser av rør tenkt brukt i vannforsyning. Når det har vært rapporter om at det har vært partier som har en egenvekt som er mye mindre enn kobber skal ha så sier det seg selv at det er noe er fryktelig galt.

Kjøper man kobber i Norge så er man rimelig sikker (jeg er i alle fall det) på at man har bare ett stoff å ta hensyn til. Kjøper man en kjøler fra en på Ebay som ingen vet hvem er eller bor, så er det store sjanser han har skaffet ett parti som ikke holdt mål til å selges til forretningsvirksomheter. Sier ikke at alle fra kina er giftige. de KAN være det siden det er påvist. Så får man velge sin risiko. Kobber har en særlig god varmeleder egenskaper. 10 gangen bedre en rustfritt. Men jeg kommer nok trolig ikke til å bruke annet en rustfritt. For som nevnt av andre så, er kobber med oksidbelegg ikke regnet som farlig. Problemet er at syrer, baser, (vørter,gjær av en eller annen grunn) eller mekanisk pussing er hardt mot det beskyttende belegget. Uten beskyttende oksyd så kan de oppstå irr. Er man forsiktig så kommer man ikke til å dø. Det er som alt annet, gjør ting som man blir anbefalt så går det som regel bra :)
 
Her var det mye som strengt tatt er på siden. Kobber i biotilgjengelig form er giftig punktum. Problemet er ikke giftige sporelementer i legeringen hverken fra kina eller fra usa. Problemet er hovedkomponeneten kobber. Det relevante spørsmålet er hvor mye kobber som blir biotilgjengelig av bryggeprosessen ved bruk av starsan, på grunn av temperatur og lav ph i vørter. Og videre hvilken praksis som hidrer kobber i å løse seg i vørteren. Selv bruker jeg for eksempel rustfritt stål i spiralkjøleren (dypp) Jeg hadde ikke tatt fem øre for å bruke en kobberspiral, derimot ville jeg ikke drukket et øl der kjøleren har vært senket i vørteren en uke (les gåmmel vørter i motstrømskjøler o.l) eller der en gammel irret kjøler har vøært brukt.

mvh
Bårdd
..... urenheter og legeringens sammensetting påvirker rørenes korrosjonsbestandighet. Hvis det er feks bly i legeringen så vil dette også trekke ut i vørteren. Så jeg synes ikke sammensetningen er uviktig.
 
Mange brennerier i den linken din, FrankD.
Der er man faktisk meget forsiktig med den sorte patinaen som kobberet får innvendig da det har en rensende effekt på destilatet.

Jeg vil tro at også vørter og kontakt med kobber vil lage et slags belegg, dvs. så lenge det får tørke det meste av tiden.

Starsan er nok et middel som fjerner slike beskyttende belegg.
 
Søket er på "copper brewery" og det ser ut som kobber har blitt brukt til nettop dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp