Kan man stole på denne ?

Idag endte alle flaskene med Belgisk blond og pils på egen oppskrift i vasken.
Tok en liten prøve av FG på belgisk blond med kalibrert hydrometer.
Resultatet ble 0.960 så det setter to streker under svaret : INFISERT
Så nå er jeg på jakt etter kilden.
Flaskene får seg en tur i stekeovnen med aluminiumsfolie på tuten. Må gå over gjæringskar, flaskefyller, gjærlåsen, hevert, omstikkingskar og krana på gjæringskaret.
Bare så synd at det står 24 liter med tysk pils på 18 dagen i gjæringskaret. Får krysse fingre for at dette ikke er synderen (kar, kran og gjærlås)
 
Idag endte alle flaskene med Belgisk blond og pils på egen oppskrift i vasken.
Tok en liten prøve av FG på belgisk blond med kalibrert hydrometer.
Resultatet ble 0.960 så det setter to streker under svaret : INFISERT
Så nå er jeg på jakt etter kilden.
Flaskene får seg en tur i stekeovnen med aluminiumsfolie på tuten. Må gå over gjæringskar, flaskefyller, gjærlåsen, hevert, omstikkingskar og krana på gjæringskaret.
Bare så synd at det står 24 liter med tysk pils på 18 dagen i gjæringskaret. Får krysse fingre for at dette ikke er synderen (kar, kran og gjærlås)

Ingen happy ending:(.

0.960 er hinsides enhver normal utgjæring, ja. Sjøl ikke Belle Saison kan dra sg så langt ned, tror jeg. Hvor går grensa for det mulige?
 
Har en bitteliten magefølelse på flaskefylleren side den er av typen som ikke kan demonteres. Ser at Bryggselv har en annen variant som er litt kraftigere og som kan demonteres for vask. Erfaringer ?
 
Har en bitteliten magefølelse på flaskefylleren side den er av typen som ikke kan demonteres. Ser at Bryggselv har en annen variant som er litt kraftigere og som kan demonteres for vask. Erfaringer ?

Første gangen jeg plukket fra hverandre min (som er den som Bryggselv selger), var det helt klart en del belegg der som kunne være ynglested/lager for uønskede mikroorganismer. Så den kan godt være kilden, ja.
 
Hei igjen !
Jeg baket 66 flasker på 130 grader varmluft i 60 min ( med aluminiumsfolie på tuten ).
Disse var visuelt sjekket på forhånd etter eventuelle sedimenter, og jeg vurderte dem som rene.

Har tenkt å flaske 25 liter med pils i morgen og vil skylle dem godt med Starsan med flaskevaskeren min før jeg starter flaskingen.

Ny flaskefyller med ny silikonslange og flaskeholder er innkjøpt.

Virker dette som gode tiltak for å eliminere bort disse komponentene som kilden til infeksjonen som jeg har opplevd på mine to siste brygg ?

Vurderer også å vaske omstikkingskaret med en blanding med kaustisk soda før jeg desinfiserer dette med Starsan. Fornuftig eller litt overkill med kaustisk soda ?
 
Jeg lar alltid kran og slikt få en runde i PBW etter jeg har tømt karet for øl. Løsner all drit som setter seg fast. Så bruker jeg star-san på vanlig måte.
 
Tilbake
Topp