Kan man styre FG?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Lagde en øl (Halvor India Brown Ale) og fikk noe lav OG på 60 (burde vært på ca 66). Fikk derfor ditto lav FG på 10, og ikke 16 som den skulle. Blir derfor tørrere enn planlagt.

Er det mulig å styre gjæringsforløpet dersom man får for lav OG slik at FG ikke blir ditto lav? Sånn til neste gang, altså.
 
Forutsatt god gjæring; Det som vel først og fremst bestemmer FG er gjær, mesketemp og maltsammensetning (nå blir jeg sikkert arrestert). Om utstyret ditt og prosessen din hadde gitt bedre utbytte og klart OG 1.066 så ville FG fortsatt blitt 1.010 med samme gjær, maltsammensetning og mesketemp. Økt mesketemp vil gjerne øke FG.
 
Forutsatt god gjæring; Det som vel først og fremst bestemmer FG er gjær, mesketemp og maltsammensetning (nå blir jeg sikkert arrestert). Om utstyret ditt og prosessen din hadde gitt bedre utbytte og klart OG 1.066 så ville FG fortsatt blitt 1.010 med samme gjær, maltsammensetning og mesketemp. Økt mesketemp vil gjerne øke FG.
Skjønner jeg ikke. Ville FG blitt 10 uansett om OG var 60 eller 66, når oppskriften sier FG på 16?
 
Nei, kommer helt an på. Mange faktorer som spiller inn, men hvis du har fått for lav OG er det vel egentlig litt sent - meskingen er unnagjort, faktorene som da spiller inn på attenuasjon vil du vel helst ikke fikle med, altså oksygen og temperatur etc.
 
Nei, kommer helt an på. Mange faktorer som spiller inn, men hvis du har fått for lav OG er det vel egentlig litt sent - meskingen er unnagjort, faktorene som da spiller inn på attenuasjon vil du vel helst ikke fikle med, altså oksygen og temperatur etc.
Typisk!
 
Mitt beste tips ved siden av å bli kjent med bryggeutstyret ditt: ta hyppige sjekker pre-boil (refractometer = gull) så du med skyllingen alltid kan treffe ønsket OG. Har du mesket på korrekt temp og vet hva gjæren er god for under de forholdene du kan tilby den, så bør du kunne styre deg ganske nær ønsket FG.
 
Mitt beste tips ved siden av å bli kjent med bryggeutstyret ditt: ta hyppige sjekker pre-boil (refractometer = gull) så du med skyllingen alltid kan treffe ønsket OG. Har du mesket på korrekt temp og vet hva gjæren er god for under de forholdene du kan tilby den, så bør du kunne styre deg ganske nær ønsket FG.
En ting jeg ikke har tenkt på før: er det slik at dersom OG er for lav når mesketiden er over, så kan man forlenge mesketiden?
 
En kan jo forsøke seg på å etterjustere med melkesukker. Det skjønner ikke gjæret seg på i det heletatt. Har ikke brukt det selv noen gang. Har noen erfaring?
 
Evt maltodextrin (selges på bryggeland, tror ikke bryggselv har det), er vel ca 80% ugjærbart og litt nærmere sånt som vanligvis finnes i øl
 
Kan du ikke bare tilsette en gitt mengde DME i løpet av koketiden for å korrigere OG til der du vil ha den? Med samme gjær og samme attenuasjon så vil vel også FG økes.
 
F
En ting jeg ikke har tenkt på før: er det slik at dersom OG er for lav når mesketiden er over, så kan man forlenge mesketiden?
Forleng heller koketiden, mesketiden har ikke så mye å si for OG. Så lenge du mesker i 40+min såklart. Sjekk SG etter mesk og beregn koketid. Så tilsetter du humle ut fra riktig tid. Eventuelt DME istede for lengre koketid.

FG krypmer i takt med OG, hvis gjæra spiser ca 75%, så vil en reduksjon for OG på 4 poeng krympe med 1 FG i forhold til oppskrift.
 
Kim: "God kontroll på mesketemperatur gir deg muligheter til i stor grad å bestemme FG" sier du.. Hvor stor grad er dette på om du f. eks mesker på det laveste og det høyeste? Hvor mange grader vil dette utgjøre?
Noen som har noe tester på dette?
 
Halvor IBA lages med FWH humle, så å forlenge koketiden vil potensielt gi en del negative effekter. Humle bør ikke kokes mer enn 90 min.
Juster OG med DME i gryta, eller tilsett det kokt og avkjølt direkte i gjæringskaret.
Men, det smaker sikkert godt om du ikke gjør noe også. Jeg ville heller latt det være i fred. Tallene dine er ikke så bort i natta feil.
 
Kim: "God kontroll på mesketemperatur gir deg muligheter til i stor grad å bestemme FG" sier du.. Hvor stor grad er dette på om du f. eks mesker på det laveste og det høyeste? Hvor mange grader vil dette utgjøre?
Noen som har noe tester på dette?

Her er det så mange faktorer som spiller inn at det ikke er mulig å gi noe presist svar. Hvilken gjærtype du bruker har f.eks. Mye å si, hva slags maltsammensetning du bruker betyr også mye. Erfaring er nøkkelen. Før en nøyaktig logg over det du gjør i bryggingen og smmenlikn resultater fra gang til gang.
 
Tilbake
Topp