Kan refraktormeteret vise feil?

Jeg har laget en IPA med OG på 1,065 og en brown'n bitter med OG 1,055 målt med et refraktometer. Nå har de stått i 13 og 12 dager og jeg målte FG til ca 1,03 på begge (med refraktometeret). Da dette var veldig høyt, sjekket jeg også med et hydrometer, som da viste ca 1,012 på begge. Refraktometeret er kalibrert mot rent vann, og målingen ble gjort ved ca 20 grader.

Har noen vært borti at refraktormeteret viser feil? Er det i det hele tatt mulig?

Kjedelig, om refraktormeteret er feil, så kjenner jeg ikke OG heller...
 
Refracometeret kan vise feil om det ikke kalibreres gjevnlig. slipp på ei dråpe vann å juster på skruen til den viser 1,000sg. Bør gjøres før hver bruk.
 
Jeg elsker refraktometer, men jeg bruker alltid et hydromenter til den "offisielle" OG-målingen. Det er ikke sjelden at hydrometeret og refraktometeret avviker nok til at jeg føler jeg meg tryggere med et hydrometer.
 
Martin E skrev:
Jeg elsker refraktometer, men jeg bruker alltid et hydromenter til den "offisielle" OG-målingen. Det er ikke sjelden at hydrometeret og refraktometeret avviker nok til at jeg føler jeg meg tryggere med et hydrometer.

+1
 
Men forutsatt at refraktometeret er kalibrert (viser 0 med rent vann), og at det ikke er en direkte feil med skalaen, kan det da vise feil? er ikke resten ren fysikk?
 
Jeg kjøpte et refraktometer på ebay fra Kina, som virket ok en stund. Men nå viser 1030 uansett hva slags vørter jeg tester på det. Når jeg har rent vann så viser det 1000. Så ja, jeg tror refraktometer kan slutte å vise riktig! Spesielt superbillige fra Kina.
 
Langelo skrev:
Men forutsatt at refraktometeret er kalibrert (viser 0 med rent vann), og at det ikke er en direkte feil med skalaen, kan det da vise feil? er ikke resten ren fysikk?

Resten er, for så vidt, fysikk. Men det er et presisjonsinstrument og kan vise feil på akkurat samme måte som et termometer, speedometer, oechslevekt eller badevekt. Det er helt umulig å lage slike instrumenter helt nøyaktige, så noe misvisning vil det alltid være. Hvor mye varierer selvfølgelig, og min erfaring med refraktometre er at de fleste er rimelig bra.
 
Anders V. skrev:
Jeg kjøpte et refraktometer på ebay fra Kina, som virket ok en stund. Men nå viser 1030 uansett hva slags vørter jeg tester på det. Når jeg har rent vann så viser det 1000. Så ja, jeg tror refraktometer kan slutte å vise riktig! Spesielt superbillige fra Kina.

Mitt er også et billig et fra Kina, kjøpt på ebay. Det viste 1030 på begge bryggene, mens hydrometeret viste ca 1012.
 
Tilbake
Topp