Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Old Salt Tavern. Forrige måtte helles ut da jeg hadde brukt forurensa gjær:(. Følger originalen så godt jeg kan. Største avviket er gjærtypen. Salter: 1 ts magnesiumsulfat, 1, ts kalsiumsulfat, 1 ts kalsiumklorid. Mesker på 66 i 60 og 72 i 45. Ingen utmesk.


Malt til 30 liter før tapping
5,85 kg Maris Otter
0,33 kg Imperial (Bisquit)
0,16 kg Premium English Caramalt 60 EBC
0,16 kg Crystal T50 130 EBC
Humle
35 gr Target @ 60
40 gr Target @ 5
40 gr EKG @ 5
25 gr Target @ wp 10/82
60 gr EKG @ wp 10/82
Gjær
Verdant, starter fra øl på gjæringstopp + Kaminsky vitalitetsstarter på bryggedag

Du brukte litt mindre humle enn original også denne gang?
 
Oppskrifta sier jo 30 IBU - og Target til 25 IBU @ 60, og det siste har jeg fulgt. Men med de andre tilsetningene blir den en god del bitrere enn 30. Forvirrende greier.
Enig. Jeg tror - i den grad jeg er troende til noe som helst - at target (ok, ordspill her) for bitterhet er 25. Tilsetningene @5 og WP blir estimater basert på system og volum. Mulig NØ sine store volumer ikke utnytter humla på samme måte som vi småskalabryggere gjør.
 
Enig. Jeg tror - i den grad jeg er troende til noe som helst - at target (ok, ordspill her) for bitterhet er 25. Tilsetningene @5 og WP blir estimater basert på system og volum. Mulig NØ sine store volumer ikke utnytter humla på samme måte som vi småskalabryggere gjør.
Du er nok inne på noe der. Merkverdighetene i oppskriftene skyldes, så vidt jeg har forstått, en spesiell måte å skrive oppskrifter på tidligere.
 
Jeg har ikke all verdens tru på wp-tilsetninger lenger, så jeg kutta ned for å redusere mengden bunnfall, om jeg ikke husker feil. Du får dømme om hvordan det har påvirka ølet:).
Bruker du diphopping i stedet?

Blir fort en ESB neste gang. Tenker diphopping selv her. Fortsatt ikke like heftig som OST.

 
Bruker du diphopping i stedet?

Blir fort en ESB neste gang. Tenker diphopping selv her. Fortsatt ikke like heftig som OST.

Lurer på dette med dip-hop som jeg ikke har prøvd selv. Det blir vel mye det samme å kjøre en lang WP, kjøle og ha alt i fermenter? Når BM20 har mesket over natta er vørter helt klar, så med unntak av noe hot break så er jo resten stort sett humle.
 
Nytt forsøk på Bitter. Denne gang den sterke, etter mitt forsøk på Best Bitter smakte mer plaster enn et godt øl.

Forholdsvis mørk, sterkere enn planlagt, men det går greit. Skulle gjerne brukt Verdant, men var tom. Brukte Nottingham slurry.
Vis vedlegget 64973

Jeg sliter hardt med bitter generelt. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å få til noe jeg blir fornøyd med. Så jeg er spent på hvordan den der faller ut.

Jeg ser at du er ganske tung på sulfatet - men det er de vel gjerne i England, har jeg forstått.
 
Jeg sliter hardt med bitter generelt. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å få til noe jeg blir fornøyd med. Så jeg er spent på hvordan den der faller ut.

Jeg ser at du er ganske tung på sulfatet - men det er de vel gjerne i England, har jeg forstått.
Første forsøket gikk i grøfta, det var infisert. Det smakte i hvertfall slik.

Vannjustering, der følger jeg ganske enkelt profilene til Mean Brews på youtube. Han setter dette sammen av bakgrunn av vinneroppskrifter. Så jeg er trygg på at vannprofilen ikke er problemet om dette ikke fungerer.

Var usikker på hvor godt egnet Nottingham er og om det kan bli for tørt og litt pregløst. Men siden Steinar hadde god erfaring tok jeg sjansen.
 
Tilbake
Topp