Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Har en del sjokolademalt i oppskriften. Men er ikke Crystal uten å nevne farge den klassiske rundt 150-180?Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Ja, tenkte mer på fargen. Men ser jo at det er snakk om medium på 40-60 lovibond.Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.
Hm, kanskje den ikke er så dum
Nei, sant. Tar en 4.7-5% versjon av den egentlig snarest.Hm, kanskje den ikke er så dum![]()
Artikkelen fra Briess (av Terry Foster og Bob Hansen) som kommer opp øverst der, er veldig god - for dem med trang til litt nerding.Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.
Nydelig farge. Det spørs om jeg må omrokkere litt på bryggeplanene. Neste to brygg blir vårens Kölsch. Så brygges en Knuser som skal bli bra til høsten igjen, etter den blir det vel tid for denne omtalte oppskrifta.Da ble det brygget bitter inspirert av oppskriften som @Steinar Huneide linket til.
Ganske heftig humling, jaMitt første forsøk på Best Bitter i dag.
Det ble også en anledning til å teste ut diphopping. Har litt for mye humler i fryseren, slik at jeg sikkert har overhumlet. Men sånn ble det. Brukte en oppskrift på Young London Special som utgangspunkt, men ser jeg har tatt meg ganske mange friheter.
Endte opp med 26 liter og ønsket OG som planlagt 1.043. Estimert FG er 1.011, men jeg pleier å ende noen poeng lavere. Jeg tipper 1.008.
Kold Brygg - Londonerbasaren
Mesk (4.6 kg)
4 kg - Crisp Maris Otter® 6.5 EBC (87%)
300 g - Castle Wheat 4.5 EBC (6.5%)
300 g - Munton Crystal 150 EBC (6.5%)
Humle
Meskeslutt 60 - 15 g - Admiral - 12.7% (19 IBU)
10 min - 27 g - Fuggle - 3.8% (4 IBU)
10 min - 25 g - East Kent Goldings (EKG) - 6%
Diphopping
45 min diphopping @ 76 °C
45 min 76 °C - 50 g - Target - 9.2% (6 IBU)
45 min 76 °C - 40 g - East Kent Goldings (EKG) 6% (3 IBU)
Gjæres med Verdant slurry.
Veldig uortodoks er dette neppeGanske heftig humling, ja. Men det blir jo interessant å høre hva resultatet ble. Og hvor ville vi vært om ingen prøvde noe litt uortodokst?
"Meskeslutt", betyr det "First Wort Hopping" (FWH)?
"Uortodokst" er kanskje å ta i; tørrhumling er jo ikke direkte ukjent i en bitter, men mengdene har vel gjerne vært litt mer beskjedneVeldig uortodoks er dette neppe, men litt mer humle enn vanlig på BB.
Meskeslutt er FWH, ja. Det var ikke aktuelt grunnet diphopping. Så en liten feil i oppskriften.