Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Når man importerer til BeerXML fila til Brewfather kommer disse produktene opp



Screenshot 2022-11-10 at 23.14.48.jpg
 
Sist redigert:
Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.

Artikkelen fra Briess (av Terry Foster og Bob Hansen) som kommer opp øverst der, er veldig god - for dem med trang til litt nerding.

Det er snakk om to ulike prosesser. Egentlig burde krystallmalt vært reservert for malt som har vært produsert gjennom oppvarming i en "drum roaster". Maltkornene blir uniforme, og får en hard glassaktig kjerne av karamellisert sukker. Karamellmalt kunne da vært reservert for malt produsert i en "kiln" (altså i prinsippet samme prosess som brukes for å produsere basismalt, bare drevet til høyere temperaturer.) Her vil temperaturen være ujevn, og noe av maltet vil få krystalliserte kjerner, mens andre får mer "melete" kjerner. I praksis blir dette nærmest en blanding av krystallmalt og røstet malt av type münchner- eller wienermalt.

Stort sett er det vi kjøper som krystall-eller karamellmalt, "krystallmalt", altså malt med krystalliserte kjerner. Men det er helt umulig ut fra begrepene krystall/karamell å vite hva det er snakk om, de brukes om hverandre. Litt hjelp (fra artikkelen til Foster og Hansen): Many producers especially English and Belgian, (such as Muntons, Simpsons, Hugh Baird, Crisp, Thomas Fawcett, Castle) refer to them as crystal malts, though some (Briess, Weyermann) call them caramel malt.

Nåja, dette er på sida av hva det var snakk om. Men om noen skulle lure ... :).
 
Sitter og funderer på å brygge noe til flaskekonkurransen til Bergens Ølfestival (Tråd her .) Og funderinga leder så klart til et studium av definisjonen, og den stusser jeg litt over - eller rettere sagt: Jeg stusser over den i forhold til Fuller's' ESB. Om aroma: "Fraværende til lavt nivå av fruktestere. Fraværende til lavt nivå av diacetyl."

Er det en beskrivelse av dette ølet? Jeg er ingen dreven smaker, og det er dessuten ei stund sida jeg har drukket en ESB, men jeg husker absolutt ikke det ølet sånn. Tuller jeg? Jeg synes det har en veldig kraftig aroma, prega av fruktestere (appelsinmarmelade skal det visst være). Og dette ølet nevnes ofte som sjølve definisjonen på diacetyl.
 
En liten kommentar om farge. Norbrygg krever minimum 25 EBC, og da begynner ølet å bli ganske mørkt. BJCP ligger nesten 10 EBC lavere - den har 8 SRM - og som vanlig føler jeg at Norbryggs dommerkomite kunne skjele litt mer til BJCP. De kunne jo lese Terry Fosters Pale Ale, også. Han sier at av de ølene han har data for, varierer fargen fra 5 til 26 SRM, med 13 som snittverdien (s.112). Så Norbryggs minmumsverdi ligger altså der snittet av engelske bitters ligger. Foster summerer opp gjennomgangen slik: "In general terms, bitters can be anything from pale gold to a deep copper-red". (s.113)

Jeg må jo brygge noe for bergenserne, og tenker meg at oppskrifta nedenfor ligger ganske i sentrum, med unntak for chitmaltet. Det slenger jeg inn dels for skumeffekt, og dels fordi det har rikelig med "precursors" (forløpere) for thioler, og kanskje kan gi litt interessante bidrag til aromaen på den måten. Det avhenger riktignok av gjæren, og jeg aner ikke om Fuller's-gjæren har talenter i den retningen. Men det skader neppe.

OK, sånn blir det:
OG 1.052, FG 1.012 (77%), 5,3% ABV, 25 IBU, 20 EBC (!!!). Meskes på 68 + 72. Gjæres på 17=>20/22. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 0,5 ts kalsiumklorid.

Malt til 33 liter før tapping
5,5 kg Maris Otter
0,5 kg Simpsons Crystal Light 105 EBC (7,7%)
0,3 kg Simpsons DRC 300 EBC (4,6%)
0,2 kg BestMalz Chitmalt
Humle
50 gr Target @ 30
35 gr Fuggles @ 2 + wp 5/82
35 gr EKG @ 2 + wp 5/82
Gjær
Imperial A09 Pub (Fuller's)
 
Sitter og funderer på å brygge noe til flaskekonkurransen til Bergens Ølfestival (Tråd her .) Og funderinga leder så klart til et studium av definisjonen, og den stusser jeg litt over - eller rettere sagt: Jeg stusser over den i forhold til Fuller's' ESB. Om aroma: "Fraværende til lavt nivå av fruktestere. Fraværende til lavt nivå av diacetyl."

Er det en beskrivelse av dette ølet? Jeg er ingen dreven smaker, og det er dessuten ei stund sida jeg har drukket en ESB, men jeg husker absolutt ikke det ølet sånn. Tuller jeg? Jeg synes det har en veldig kraftig aroma, prega av fruktestere (appelsinmarmelade skal det visst være). Og dette ølet nevnes ofte som sjølve definisjonen på diacetyl.
Det er kanskje litt tvilsomt å ha Fuller's ESB som eksempeløl - særlig fordi det er det som er absolutt lettest tilgjengelig her til lands. Her er hva BJCP skriver om dette: In England today, “ESB” is a Fullers trademark, and no one thinks of it as a generic class of beer. It is a unique (but very well-known) beer that has a very strong, complex malt profile not found in other examples, often leading judges to overly penalize traditional English strong bitters.

Jeg veit ikke om det der bemerkes under dommerkursinga? BJCP har rett og slett ikke med ESB i eksempellista, og det sier vel sitt.

BJCP og Norbrygg avviker forøvrig på flere punkter. Jeg skal ikke dra opp alle dem, men jeg synes noe som sies innledningsvis under "Overall impressions" er interessant - og noe norske dommere kanskje kunne skjele litt til: A rather broad style that allows for considerable interpretation by the brewer.
 
Må visst dra fram detaljer likevel:).

Norbrygg krever lavt kullsyreinnhold. Men jeg kan ikke huske å ha drukket flaskebitter som har hatt det preget. Og det stemmer jo med hva BJCP sier: Low to moderate carbonation, although bottled versions will be higher.
 
Dette er kanskje en egen tråd - men hva med å "demokratisere" arbeidet med typedefinisjonene litt mer? Her kunne jo alle fått lov til å gi input, så blir dette tatt formelt med i vurderingene av typedefinisjonene. Teknisk sett kan man for eksempel løse dette ved å dele et fellesdokument der medlemmer har tilgang til å legge inn kommentarer digitalt.
 
Dette er kanskje en egen tråd - men hva med å "demokratisere" arbeidet med typedefinisjonene litt mer? Her kunne jo alle fått lov til å gi input, så blir dette tatt formelt med i vurderingene av typedefinisjonene. Teknisk sett kan man for eksempel løse dette ved å dele et fellesdokument der medlemmer har tilgang til å legge inn kommentarer digitalt.
Kan du ta opp dette i denne tråden:https://forum.norbrygg.no/threads/definisjoner-pa-oltyper.41376/post-581224 ? Denne tråden handler nok mye om definisjonen av øltypen, men jeg håper den kan handle om øltypen i seg sjøl, også.
 
Heter ikke ølstilen egentlig Extra Special Bitter?

Hvis Norbrygg ville oversette så burde det vel heller hete Engelsk Sterk Bitter?
Extra Special Bitter er hva Fuller's kaller ølet sitt. BJCP har det ikke med som eksempeløl i klassen English Strong Bitter - i motsetning til Norbrygg - og sier vel med det at det er såpass ulikt andre i klassen at det faller utafor?

"Engelsk strong bitter" er en litt merkelig konstruksjon, ja. Men "ordinary/best/strong bitter" er vel innarbeida som typebetegnelse på engelsk, på samme måten som pale ale, mens det ikke er vanlig å legge til "english", så da virker det mer rimelig å oversette det, men ikke resten. Skjønt man kan jo lure på om det strengt tatt ikke hadde vært like greit å bare bruke "ordinary/best/strong bitter" uten landsbetegnelsen. Så vidt jeg veit finnes det ikke andre ølstiler som også heter "bitter" - men jeg kan jo ta feil.

Litt innfløkt, det der:).
 
Shepherd Neame Bishops Finger er et av eksempelølene i Norbryggs definisjon av sterk bitter. Under er bryggeriets egen presentasjon av ølet, og den antyder at dette ølet burde få en del trekk om det blei levert inn til en konkurranse i Norbryggs regi:).

 
Tilbake
Topp