Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

hrukin

Norbrygg-medlem
Når man importerer til BeerXML fila til Brewfather kommer disse produktene opp

Screenshot 2022-11-10 at 23.14.48.jpg

Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.

Artikkelen fra Briess (av Terry Foster og Bob Hansen) som kommer opp øverst der, er veldig god - for dem med trang til litt nerding.

Det er snakk om to ulike prosesser. Egentlig burde krystallmalt vært reservert for malt som har vært produsert gjennom oppvarming i en "drum roaster". Maltkornene blir uniforme, og får en hard glassaktig kjerne av karamellisert sukker. Karamellmalt kunne da vært reservert for malt produsert i en "kiln" (altså i prinsippet samme prosess som brukes for å produsere basismalt, bare drevet til høyere temperaturer.) Her vil temperaturen være ujevn, og noe av maltet vil få krystalliserte kjerner, mens andre får mer "melete" kjerner. I praksis blir dette nærmest en blanding av krystallmalt og røstet malt av type münchner- eller wienermalt.

Stort sett er det vi kjøper som krystall-eller karamellmalt, "krystallmalt", altså malt med krystalliserte kjerner. Men det er helt umulig ut fra begrepene krystall/karamell å vite hva det er snakk om, de brukes om hverandre. Litt hjelp (fra artikkelen til Foster og Hansen): Many producers especially English and Belgian, (such as Muntons, Simpsons, Hugh Baird, Crisp, Thomas Fawcett, Castle) refer to them as crystal malts, though some (Briess, Weyermann) call them caramel malt.

Nåja, dette er på sida av hva det var snakk om. Men om noen skulle lure ... :).

Finn Berger

Moderator
Jeg flaska en engelsk golden ale i går, og mens jeg hioldt på, hørte jeg på den siste beersmithpodcasten, der John Palmer snakka om vannprofil i engelsk bitter og i amerikansk pale ale og IPA. Og der fikk jeg snudd opp-ned på forestillinga mi om forholdet mellom sulfat og klorid i en bitter. Jeg har tenkt at engelske mørke øl skal ha overvekt av klorid, - mens det er omvendt med lyse. Så jeg har vel gjerne hatt et ca. 1:2-forhold mellom de to saltene, eller kanskje litt mindre. Men Palmer peker på London-vannet, og hevder at en bitter skal ha et balansert forhold mellom sulfat og klorid. Det ideelle, sier han, er 50 - 75 ppm av både sulfat og klorid.

Nå kjøper jeg ikke uten videre dette bare fordi Palmer sier det. Jeg synes faktisk det høres litt merkelig ut. Så vidt jeg har forstått er det det mørke ølet - porter - som historisk henter mineralbalansen sin fra London-vannet, som er ganske balansert. Og Palmer har jo sjøl ei oppskrift på bitter med klar overvekt av sulfat i How to Brew.

Vel, det er jo smaken på ølet som avgjør hva vi skal bruke.

Kold Brygg

Moderator
Mitt første forsøk på Best Bitter i dag.

Det ble også en anledning til å teste ut diphopping. Har litt for mye humler i fryseren, slik at jeg sikkert har overhumlet. Men sånn ble det. Brukte en oppskrift på Young London Special som utgangspunkt, men ser jeg har tatt meg ganske mange friheter.

Endte opp med 26 liter og ønsket OG som planlagt 1.043. Estimert FG er 1.011, men jeg pleier å ende noen poeng lavere. Jeg tipper 1.008.

Kold Brygg - Londonerbasaren

Mesk (4.6 kg)
4 kg - Crisp Maris Otter® 6.5 EBC (87%)
300 g - Castle Wheat 4.5 EBC (6.5%)
300 g - Munton Crystal 150 EBC (6.5%)

Humle
Meskeslutt 60 - 15 g - Admiral - 12.7% (19 IBU)
10 min - 27 g - Fuggle - 3.8% (4 IBU)
10 min - 25 g - East Kent Goldings (EKG) - 6%
Diphopping
45 min diphopping @ 76 °C
45 min 76 °C - 50 g - Target - 9.2% (6 IBU)
45 min 76 °C - 40 g - East Kent Goldings (EKG) 6% (3 IBU)

Gjæres med Verdant slurry.

Finn Berger

Moderator
Mitt første forsøk på Best Bitter i dag.

Det ble også en anledning til å teste ut diphopping. Har litt for mye humler i fryseren, slik at jeg sikkert har overhumlet. Men sånn ble det. Brukte en oppskrift på Young London Special som utgangspunkt, men ser jeg har tatt meg ganske mange friheter.

Endte opp med 26 liter og ønsket OG som planlagt 1.043. Estimert FG er 1.011, men jeg pleier å ende noen poeng lavere. Jeg tipper 1.008.

Kold Brygg - Londonerbasaren

Mesk (4.6 kg)
4 kg - Crisp Maris Otter® 6.5 EBC (87%)
300 g - Castle Wheat 4.5 EBC (6.5%)
300 g - Munton Crystal 150 EBC (6.5%)

Humle
Meskeslutt 60 - 15 g - Admiral - 12.7% (19 IBU)
10 min - 27 g - Fuggle - 3.8% (4 IBU)
10 min - 25 g - East Kent Goldings (EKG) - 6%
Diphopping
45 min diphopping @ 76 °C
45 min 76 °C - 50 g - Target - 9.2% (6 IBU)
45 min 76 °C - 40 g - East Kent Goldings (EKG) 6% (3 IBU)

Gjæres med Verdant slurry.
Ganske heftig humling, ja:). Men det blir jo interessant å høre hva resultatet ble. Og hvor ville vi vært om ingen prøvde noe litt uortodokst?

"Meskeslutt", betyr det "First Wort Hopping" (FWH)?

Kold Brygg

Moderator
Ganske heftig humling, ja:). Men det blir jo interessant å høre hva resultatet ble. Og hvor ville vi vært om ingen prøvde noe litt uortodokst?

"Meskeslutt", betyr det "First Wort Hopping" (FWH)?
Veldig uortodoks er dette neppe :p, men litt mer humle enn vanlig på BB.

Meskeslutt er FWH, ja. Det var ikke aktuelt grunnet diphopping. Så en liten feil i oppskriften.

Finn Berger

Moderator
Veldig uortodoks er dette neppe :p, men litt mer humle enn vanlig på BB.

Meskeslutt er FWH, ja. Det var ikke aktuelt grunnet diphopping. Så en liten feil i oppskriften.
"Uortodokst" er kanskje å ta i; tørrhumling er jo ikke direkte ukjent i en bitter, men mengdene har vel gjerne vært litt mer beskjedne:). I en IPA, derimot.

Topp