Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Har en del sjokolademalt i oppskriften. Men er ikke Crystal uten å nevne farge den klassiske rundt 150-180?Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
Ja, tenkte mer på fargen. Men ser jo at det er snakk om medium på 40-60 lovibond.Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.
Hm, kanskje den ikke er så dum
Nei, sant. Tar en 4.7-5% versjon av den egentlig snarest.Hm, kanskje den ikke er så dum
Artikkelen fra Briess (av Terry Foster og Bob Hansen) som kommer opp øverst der, er veldig god - for dem med trang til litt nerding.Om ikke helt det samme, så kan det sammenlignes med det vi på denne siden av dammen kaller karamellmalt.
Nydelig farge. Det spørs om jeg må omrokkere litt på bryggeplanene. Neste to brygg blir vårens Kölsch. Så brygges en Knuser som skal bli bra til høsten igjen, etter den blir det vel tid for denne omtalte oppskrifta.Da ble det brygget bitter inspirert av oppskriften som @Steinar Huneide linket til.
Det er kanskje litt tvilsomt å ha Fuller's ESB som eksempeløl - særlig fordi det er det som er absolutt lettest tilgjengelig her til lands. Her er hva BJCP skriver om dette: In England today, “ESB” is a Fullers trademark, and no one thinks of it as a generic class of beer. It is a unique (but very well-known) beer that has a very strong, complex malt profile not found in other examples, often leading judges to overly penalize traditional English strong bitters.Sitter og funderer på å brygge noe til flaskekonkurransen til Bergens Ølfestival (Tråd her .) Og funderinga leder så klart til et studium av definisjonen, og den stusser jeg litt over - eller rettere sagt: Jeg stusser over den i forhold til Fuller's' ESB. Om aroma: "Fraværende til lavt nivå av fruktestere. Fraværende til lavt nivå av diacetyl."
Er det en beskrivelse av dette ølet? Jeg er ingen dreven smaker, og det er dessuten ei stund sida jeg har drukket en ESB, men jeg husker absolutt ikke det ølet sånn. Tuller jeg? Jeg synes det har en veldig kraftig aroma, prega av fruktestere (appelsinmarmelade skal det visst være). Og dette ølet nevnes ofte som sjølve definisjonen på diacetyl.
Kan du ta opp dette i denne tråden:https://forum.norbrygg.no/threads/definisjoner-pa-oltyper.41376/post-581224 ? Denne tråden handler nok mye om definisjonen av øltypen, men jeg håper den kan handle om øltypen i seg sjøl, også.Dette er kanskje en egen tråd - men hva med å "demokratisere" arbeidet med typedefinisjonene litt mer? Her kunne jo alle fått lov til å gi input, så blir dette tatt formelt med i vurderingene av typedefinisjonene. Teknisk sett kan man for eksempel løse dette ved å dele et fellesdokument der medlemmer har tilgang til å legge inn kommentarer digitalt.
Extra Special Bitter er hva Fuller's kaller ølet sitt. BJCP har det ikke med som eksempeløl i klassen English Strong Bitter - i motsetning til Norbrygg - og sier vel med det at det er såpass ulikt andre i klassen at det faller utafor?Heter ikke ølstilen egentlig Extra Special Bitter?
Hvis Norbrygg ville oversette så burde det vel heller hete Engelsk Sterk Bitter?