Morten Sannerud
Norbrygg-medlem
Takk for svar @gustavf og @Finn Berger
Usikker på hva du mener, hvorfor? Utdyp gjerneHar du sjekket med BJCP hvorfor de avviker?
Dårlig ordvalg av meg, men det er vel naturlig å anta at BJCP og eller BA allerede var på banen med sine definisjoner på den tiden og at de har vært store inspirasjonskilder. Det er fine argumenter, men jeg klarer ikke å forstå verdien av å skrive egne definisjoner i stedet for å adoptere eksisterende. For eksempel for Amerikansk IPA som du nevner, her er Norbrygg veldig nær BJCP.Vi endrer ikke definisjonen, men lager våre egne, delvis i samarbeid med de andre nordiske dommermiljøene. Det er faktisk slik at hva vi mener med "Amerikansk IPA" i Norge kan avvike noe fra det ølet som selges under det samme navnet i USA. Også innad i USA er det forskjeller på hvordan ølene defineres og det er merkbare forskjeller på typedefinisjonene fra Brewers Association og BJCP.
Jeg håper ikke de norske definisjonene av en Amerikansk IPA etterhvert inkluderer 4,7% øl uten bitterhet og med kunstig fruktaromaJeg tror det er fornuftig at de norske konkurransereglene tar utgangspunkt i hvordan ølstilene normalt tolkes i Norge og Europa. Det bør ikke være nødvendig å reise til USA for å forstå stilene, lære opp dommere eller være en god konkurransebrygger. For å, igjen, ta Amerikansk IPA som eksempel, så må man altså for å lære seg BJCP-definisjonen skikkelig smake på noen av typeeksemplene. Det er ikke helt rett fram å få tak i ferske Alpine Duet, Bell’s Two-Hearted Ale ogFat Heads Head Hunter IPA. De ølene som er lett tiljengelige er vel ofte brygget i Europa og kan avvike noe fra de samme ølene i USA.
Så er det, som vi alle vet, mye å gjøre med å forbedre de norske typedefinisjonene og det er lett å finne feil i dem. Derimot mener jeg ikke at forskjeller mellom dem og andre definisjoner er en feil.
Jeg tror det er mer meningsfullt å se på hva som er feil og dårlig med de norske definisjonene enn å lete etter andre som har skrevet definisjoner som ikke er like.