Vel vitende om at Norbrygg gjerne vil holde definisjonssystemet relativt håndterlig for dommerne, våger jeg meg likevel frampå med et forslag om to nye øltyper innafor rammene av belgisk øl. De jeg tenker på, er
patersbier (også kalt enkel) og
belgisk pale ale.
Begge typene er godt etablerte ute i virkeligheta, og de finnes i BJCPs system. (
Trappist Single.
Belgian Pale Ale.) Sentrale eksempler er Westmalle Extra (patersbier) og de Konincks Bolleke. Extra er tilgjengelig på polet, mens det dessverre ikke finnes noen belgisk BPA der (så vidt jeg veit, da). Men det brygges en norsk BPA, Austmanns Tre gamle damer. (Synd og skam at Bolleke ikke finnes, det burde være mulig å få den inn. Men jeg aner ikke hvor lettpåvirkelig polet er.)
Hvorfor trenger vi disse øltypene i konkurransesystemet? Ingen av dem er jo spesielt godt kjent for norske hjemmebryggere, vil jeg tru.
Vel, det er øltyper som kanskje
burde bli bedre kjent. Mange liker belgisk øl, og jeg trur mange har et behov for å kunne brygge svakere typer, og samtidig kunne plassere dem inn i en godkjent øltype - og eventuelt kunne delta i konkurranser med dem. Hadde det vært mulig, trur jeg disse øltypene kunne ha vært ganske populære. Og jeg trur en del faktisk brygger øl som mer eller mindre passer inn, uten at de helt veit hva de skal kalle dem. De tenker vel ofte på dem som lette varianter av blond og dubbel?
Jeg synes mangelen på svakere belgisk øl utgjør et hull i Norbryggsystemet. Det er jo ikke sånn at belgiere utelukkende drikker sterkøl - sjøl om jeg i sin tid blei introdusert for Duvel som et utmerket gressklipperøl av en belgisk lektorkollega da jeg var i Belgia på et utvekslingsprogram
. Alle andre ølnasjoner har en flora av svakere øltyper som vi kjenner, og vi burde promotere den belgiske, også.
@Andreas Habel ,
@Einar Michelsen - hva sier dere? Er dette verdt å overveie? (Norbrygg Hordaland jobber tilsynelatende godt for belgisk øl for tida, og har BPA-flaskekonkurranse til Bjorleik i år. Prisverdig!)