Mine to første brygg er nå på flaske (om dere er interessert så finnes detaljerte brygge- og tappe rapporter på http://www.bobsbittelillebryggeri.no). Det ble henholdsvis en IPA og en APA, begge med Safale US-05 som gjær. Felles for begge var rehydrering på 27 grader (iht til Fermentis' produktarket) og ble pitchet på relativt riktige temperaturer
Jeg er klar over at gjæringsforløpet består i selve gjæringen og deretter "opprydding" slik at man trenger oppskriftens 14 dager for en komplett prosess.
Begge brygg starter gjæring normalt etter mitt skjønn, og det pluppet kontrollert i 2-3 dager før det roet seg helt. Ingen hissig stormgjæring med behov for Blow Off Tube her i gården
På det siste brygget målte jeg SG = 1.014 etter 7 dager. Når jeg tappet i går, var FG = 1.012/14, med andre ord omtrent det samme.
Spørsmålet er derfor; Er dette vanlig "oppførsel" fra US-05?
Jeg er klar over at gjæringsforløpet består i selve gjæringen og deretter "opprydding" slik at man trenger oppskriftens 14 dager for en komplett prosess.
Begge brygg starter gjæring normalt etter mitt skjønn, og det pluppet kontrollert i 2-3 dager før det roet seg helt. Ingen hissig stormgjæring med behov for Blow Off Tube her i gården
På det siste brygget målte jeg SG = 1.014 etter 7 dager. Når jeg tappet i går, var FG = 1.012/14, med andre ord omtrent det samme.
Spørsmålet er derfor; Er dette vanlig "oppførsel" fra US-05?