Kan virkelig Safale US-05 være "ferdig" etter bare et par dager?

Mine to første brygg er nå på flaske (om dere er interessert så finnes detaljerte brygge- og tappe rapporter på http://www.bobsbittelillebryggeri.no). Det ble henholdsvis en IPA og en APA, begge med Safale US-05 som gjær. Felles for begge var rehydrering på 27 grader (iht til Fermentis' produktarket) og ble pitchet på relativt riktige temperaturer :)

Jeg er klar over at gjæringsforløpet består i selve gjæringen og deretter "opprydding" slik at man trenger oppskriftens 14 dager for en komplett prosess.

Begge brygg starter gjæring normalt etter mitt skjønn, og det pluppet kontrollert i 2-3 dager før det roet seg helt. Ingen hissig stormgjæring med behov for Blow Off Tube her i gården :)

På det siste brygget målte jeg SG = 1.014 etter 7 dager. Når jeg tappet i går, var FG = 1.012/14, med andre ord omtrent det samme.

Spørsmålet er derfor; Er dette vanlig "oppførsel" fra US-05?
 
Ja, dersom du ikke gjærer den veldig kaldt vil den være godt attenuert etter bare en uke. Som du sier så er det allikevel greit å la den stå 14 dager slik at den får ryddet opp etter seg.
 
Yes it is.
På normal temp (15-21) og en ikke aly for høy OG (>1.080), så går det ikke mange dagene før FG er nådd.
Pleier alltid la det stå i 12-14 dager så den får rydde opp

Edit: ca det same som sotrajohnny sa, folk er for kjappe
 
1048 til 1014 på 4 dager (søndag til onsdag), rehydrert 2-3 timer, pitchet på 26 grader, satt til gjæring i rom med temp på 17 grader.
 
Gikk fra 1.066 til 1.014 på tre dager med US-05. Helt vanlig med gode gjæringsforhold :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser mao ord ut som US-05 kan gjøre seg ferdig ganske raskt! På den andre siden av skalaen, er det noen gjærtyper som man pleier å måtte rigge Blow Off Tube for? Litt i gata "bruker du Xxx, så pass på!"....
 
1.104 til 1.031 på fem dager, men da trengte den ca fem-seks dager på å gå ned til 1.027 etter det. N-te generasjon vel å merke.
 
Ser mao ord ut som US-05 kan gjøre seg ferdig ganske raskt! På den andre siden av skalaen, er det noen gjærtyper som man pleier å måtte rigge Blow Off Tube for? Litt i gata "bruker du Xxx, så pass på!"....
wlp400 og Wyeast 3068. Begge to gjærer noe vanvittig, sistnevnte blåste lokkene av begge kar og fylte kottet med bananfluer. :p
 
WLP530/Wyeast 3787 er også gjærtyper som skummer kraftig. Kan gjøre seg med blow-off til disse.
 
Laget meg nylig en pale ale på 45 liter som jeg satt på sportsboden med varmekabel tvinnet rundt og stc-1000 satt på 18 grader.

Var satt i et speidel gjæringskar på 60 l med en overdose us-05 og har aldri opplevd denne som så voldsomt i forhold til blow of. Men denne gangen tok den å fylte gjæringslåsen og hele lokket med god masse fra gjæringen. Regner med at dette er pga kraftig overpitch ( hadde i dobbel dose med gjær pga en glipp)

Men er alltid fornøyd med us-05 gjær.

Easybrew
 
Det kan godt stemme dette, eg har aldri rehydrert US-05, men merkar gjæring berre etter eit par timar og den gjærar fort ned.
 
Den einaste gongen eg har opplevd blow out, av 21 brygg, er ved bruk av 2 pk Safale US-05 på 25L @ 1.050 i ei bøtte på 30L. Gjæren vart pitcha tørr rett i karet.
 
Jeg satt et øl med us-05 onsdag for 1,5 uke siden (29. Juli). Jeg tenkte egentlig å tappe den i dag, men ble litt usikker da den ikke har stått 2 uker. Jeg har ikke målt FG? Tidligere har jeg bare latt ølet stå 2 uker pluss. Jeg tipper det er ferdig gjæret. Kan jeg trygt tappe i dag (mest sannsynlig) eller bør jeg vente til onsdag?
 
Den er sikkert ferdig, men det skader ikke å vente
Med mindre det er en humlefersk IPA
Kanskje noen andre som har en formening om akkurat det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
bottle_bomb.JPG
 
Tilbake
Topp