Kan vørteren siles før den går til gjæring, eller bør man ha humlerester?

Du kan både sile og ikke sile.

Personlig foretrekker jeg en så ren vørter som mulig, men det er meg.

Vil du ha så ren vørter som mulig kan du godt la være å få med for mye humlerester, men det er ikke så veldig farlig.

Tilsett Brewer Clarex i start av gjæring. Samt kaldkræsj med Biofine (eller lignende) så får du klar vørter skal du se.

Samt Isinglass i fatet om du fater.

Jeg bruker sil, bare for å slippe det meste av grapset, og fordi jeg ikke liker å kaste vørter når jeg først har brukt såpass med tid på å lage det :) Koster meg ingenting å sterilisere silen før jeg tapper, så hvorfor ikke? :)

Selv synes jeg grensen går når vørteren begynner å bli møkkete. Da trekker man med seg proteiner, og jeg er pertentlig når det kommer til chill-haze. Humla får jeg samlet i en fin haug på midten, kun de lette småpartiklene av denne som sniker seg litt med.

Men mye av klarheten får du etter at gjæringa er ferdig, så litt dritt og rask i gjæringsspannet skader ikke. Som Odland sier, en coldcrash med noe klarningsmiddel gjør som oftest den mest skitne vørter klar.

Kan være jeg er veldig lite fin på det, men selv ved brygging av IPA etc, så synes jeg ølene mine blir helt klare. Da bruker jeg sil og protafloc. Coldcrasher ikke. Kan ikke se for meg hvor mye "klarere" ølen blir, får gå crazy på klarningsmiddlene en gang og se om jeg får til noen forskjell :)

Kan være jeg er veldig lite fin på det, men selv ved brygging av IPA etc, så synes jeg ølene mine blir helt klare. Da bruker jeg sil og protafloc. Coldcrasher ikke. Kan ikke se for meg hvor mye "klarere" ølen blir, får gå crazy på klarningsmiddlene en gang og se om jeg får til noen forskjell :)

For min del så har jeg aldri brukt protafloc, bruker kun gelatin. Protafloc er vel mer effektivt. Coldcrasher bare de ølene som skal være klare. Og de blir iallefall krystallklare.. Ser like klart gjennom glasset som om det skulle være en kjip industripils, bare mørkere.

Benytter alltid whirlfloc/protafloc ved kokeslutt (10/15 min), clarity ferm i gjeringskaret og gelatin på avkjølte fat. Det anbefales.

Protafloc og gelatin gjør ikke det samme. Protafloc er med å koagulerer protein under koking, gelatin kan brukes til bunnfelling av gjær etter endt gjæring...
Protafloc er i kok ja selvsagt.

Men gelatin tar med seg proteiner og, ikke bare gjær.

Jeg siler alltid, både for å slippe å få med for mye humlerester, men også for å tilføre luft til vørteren, siden jeg fortsatt ikke har begynt å gå vitenskapelig til verks i forhold til oksygentilsetning før gjæring.

Hva bruker dere å sile med?

Mvh
Svein Erik

Kjøkkensil fungerer helt utmerket. Når det er sagt så er det ikke noe behov for å sile vørteren slik jeg ser det. Lag heller bare en skikkelig "whirlpool" med meskesleiva etter nedkjøling (la den koke med de siste 15 minuttene for å bli desinfisert), og la vørteren stå i minimum 20 minutter for å hvile seg. Da skal du se at humlerestene har bunnfelt fint og du vil få klar vørter når du tapper over til gjæringskaret. Du vil nok få bittelitt grums i de første desiliterene du tapper av, men etter det vil du få en fin og klar vørter. Dette er enklere enn å begynne å styre med en sil som må vaskes for humlerester hver gang... Om du ikke lar meskesleiva koke med kan du fin lage en liten whirlpool med kjøleren også.

Tilbake
Topp