Karbonere med CO2-patroner

sjales

Norbrygg-medlem
Hallo. Er det noen som har erfaring med å karbonere på fat ved å kun benytte piknik-adapter med CO2 patroner. Har regnet at jeg trenger ca 80 gram, eller litt over 3 patroner a 25 gram. Noen som har gjort dette?
 
Tja vet de har 74g patroner i diverse sjapper.. har karbonert øl på 4/5liters growlere med 16g CO2 patroner..har slike små regulatorer som går rett på ballocken.. så ikke akkurat "picknick" uten manometer..vil uansett anbefale et manometer så du ser korrekt trykk. Er det 19liters corny fat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hallo. Er det noen som har erfaring med å karbonere på fat ved å kun benytte piknik-adapter med CO2 patroner. Har regnet at jeg trenger ca 80 gram, eller litt over 3 patroner a 25 gram. Noen som har gjort dette?
Har brukt noen 16 gr patroner med miniregulator med manometer, kjøpte 2 esker a 20 stk. Blir dyrt, og synes de blir fort tomme selv om jeg kun har brukt de til serveringstrykk. Men hendig å ta med på tur.
 
Tja vet de har 74g patroner i diverse sjapper.. har karbonert øl på 4/5liters growlere med 16g CO2 patroner..har slike små regulatorer som går rett på ballocken.. så ikke akkurat "picknick" uten manometer..vil uansett anbefale et manometer så du ser korrekt trykk. Er det 19liters corny fat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det stemmer, 19 liter. Tenkte å slippe inn litt og litt over en periode på 3-5 dager. Jeg har en teori om at så lenge mengden co2 er forhåndsbestemt, så er trykket mindre viktig. Men dette er ren spekulering fra min side.
 
Blir litt som å skrive stil i blinde.. ta med litt temperatur etc inn i bilde også da.. Prøv / feil skader ikke..sett kaldt og dytt på [emoji23][emoji56][emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det stemmer, 19 liter. Tenkte å slippe inn litt og litt over en periode på 3-5 dager. Jeg har en teori om at så lenge mengden co2 er forhåndsbestemt, så er trykket mindre viktig. Men dette er ren spekulering fra min side.
Trykket er ikke mindre viktig. For å få ølet til å ta til seg Co2 må du ha trykk. Hvor mye vil avgjøre hvor fort du få ølet i balanse med rett Co2 mengde.
 
Pluss at det er noe i det Robert Boyle oppdaget på sent 1600-tall... Det er et lovmessig forhold mellom trykk, volum og temperatur. Erfaringsmessig så er det relativt vanskelig å få jevnt resultat uten å ha kontroll på i allefall 2 av de. Velg hvilke selv.
 
Pluss at det er noe i det Robert Boyle oppdaget på sent 1600-tall... Det er et lovmessig forhold mellom trykk, volum og temperatur. Erfaringsmessig så er det relativt vanskelig å få jevnt resultat uten å ha kontroll på i allefall 2 av de. Velg hvilke selv.

Har kontroll på både volum og temperatur, så jeg tror det blir et eksperiment når gjæringen er over :)
 
Da finnes det tabeller en kan slå opp i med temperaturjusterte tider for ulike karboneringsnivåer


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da finnes det tabeller en kan slå opp i med temperaturjusterte tider for ulike karboneringsnivåer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nivået har jeg både forehåndsbestemt og begrenset: 3 co2-patroner a 25 gram hver + 1 co2-patron a 16 gram. Dette skal inn i et corneliusfat med 19 liter øl. Altså ca 90 gram co2 i 19 liter øl.
 
Ja, men nivået av co2 du allerede har i ølet må også med i regnestykket.
Var det mettet med CO2 når du fyllte over på CO2-fatet? Og ved hvilken temperatur var det da?
 
Ja, men nivået av co2 du allerede har i ølet må også med i regnestykket.
Var det mettet med CO2 når du fyllte over på CO2-fatet? Og ved hvilken temperatur var det da?
Øllet fylles direkte fra gjæringskaret som har gjæret på 20-21 grader. Minimalt med co2 der, med andre ord. Både øl og fat skal kjøles ned før forsøket starter.
 
Tilbake
Topp