Karbonere med vørter?

Finn Berger

Moderator
Har en ferdiggjæret kølsch. 21 liter som har gått ned fra 1.053 til 1.010 = 80% utgjæring. Den har nå en styrke på 5,6%, som er i overkant av hva jeg ønsker. Så har jeg halvannen liter vørter, som jeg fikk fra trub'et. Planen var å koke den opp sammen med halvannen liter vann (eller så mye at det etter et kvarters koking blir 3 liter til sammen). Jeg får da 24 liter.

Skulle jeg bruke sukker til 24 liter kølsch, ville jeg brukt 120 gram (5gr/l).

For det første: Er det greit å bruke vørter til karbonering på denne måten? (Har aldri gjort det før.)
For det andre: Kan jeg regne at sukkerinnholdet i vørteren svarer til (53x 1,5) x 8/10 = 65 gram sukker, og så legge til 55 gram vanlig sukker for å komme opp i 120 gram?

Dessuten: Har hørt noen ytre skepsis til å tynne ut på denne måten, etter endt gjæring. Noen grunner for det?
 
Disclaimer: jeg har ingen erfaring med dette.

Høres i utgangspunktet greit ut, men tror jeg selv hadde gått for å koke tynn sukkerlake for å vanne ut ølet bare fordi det er enklere å beregne presist.
 
Vørter til karbonering sikrer vel at du holder deg til renhetsloven, så sant du har gjort det ellers, og så sant du bryr deg om det.
Jeg har tynnet ut for sterkt øl med godt resultat, dog med sukkerlake. Det vil selvsagt påvirke IBU'en, men på en kölsch er det ikke dominerende uansett.
 
Disclaimer: jeg har ingen erfaring med dette.

Høres i utgangspunktet greit ut, men tror jeg selv hadde gått for å koke tynn sukkerlake for å vanne ut ølet bare fordi det er enklere å beregne presist.

Ser den, men jeg har jo halvannen liter kølsch å vinne på dette, da:). Og denne ser ut til å bli fryktelig god!

Vørter til karbonering sikrer vel at du holder deg til renhetsloven, så sant du har gjort det ellers, og så sant du bryr deg om det.
Jeg har tynnet ut for sterkt øl med godt resultat, dog med sukkerlake. Det vil selvsagt påvirke IBU'en, men på en kölsch er det ikke dominerende uansett.

Passer veldig bra på et tysk øl. Følger renhetsloven! :)

Renhetsloven bekymrer meg heller lite:p - og jeg må jo bryte den ved å tilsette sukker, uansett. Og jeg har brukt både Kerrigan og Clarex, også, så mine synder er store. IBU er beregnet etter 24 liter, så det er ikke noe problem.

Tre kompetente bryggere har ikke hatt alvorlige innvendinger, så da satser jeg nok på dette. Men det var det med sukkermengden?
 
Kräusening/speise fungerer glimrende. Renhetsloven er ikke noe å bry seg om, men karbonering på en uke og økt oksygenopptak og dermed lenger holdbarhet er gode ting. Kalkulator her http://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk:)!!!!!!

Også jeg som alltid anbefaler folk å bruke brewersfriendkalkulatorene. Jeg burde kanskje sjekke hva som faktisk finnes der ut over de kalkulatorene jeg bruker rutinemessig:oops:.

edit: @bjartenataas : Med kalkulatoren finner jeg ut at for å karbonere 22,5 liter øl på 16 grader til 2,5 "volumes CO2", trenger jeg 1,7 liter vørter med OG 1.053. Virker det rimelig? Siden jeg ikke har gjort dette før, er jeg rimelig nervøs. Både flaskebomber og underkarbonert øl står for meg som tragiske muligheter om jeg gjør noe gæern't her.
 
Sist redigert:
Her er også noe jeg noterte og omregnet i metrisk:

Kräusening calculator (speisegabe)

gyle = (3,17 x liters)/((S.G.-1) x 1000))

Ex.: (3,17 x 23)/(1.090-1) x 1000)
72,91/90 = 0.8

Priming:
So, let’s say your gyle starts out at an O.G. of 1.060. Your finished beer ended up with an F.G. of 1.014. You can reasonably expect that this gyle will also get down to 1.014. Prepare the starter and let it begin. The actual volume you’re going to use is calculated on bottling day. When your starter shows signs of high kräusen, it’s ready to use. Take a gravity reading of the starter. Let’s say it’s at 1.040 now, and you expect it to get to 1.014. That means it’s still got 26 points left to go. To get 3 points of gravity added back to your beer at bottling time, you need:
3 points/26 points to go = 3/26 of the starting volume. For a 19 liter batch (19 liters of finished beer), you need 3/26 of 19 liters = roughly 2.2 liters that you’re going to add back at bottling time. If you wanted 2 points of carbonation, 2/26 = roughly 1.45 liters back.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk:)!!!!!!

Også jeg som alltid anbefaler folk å bruke brewersfriendkalkulatorene. Jeg burde kanskje sjekke hva som faktisk finnes der ut over de kalkulatorene jeg bruker rutinemessig:oops:.

edit: @bjartenataas : Med kalkulatoren finner jeg ut at for å karbonere 22,5 liter øl på 16 grader til 2,5 "volumes CO2", trenger jeg 1,7 liter vørter med OG 1.053. Virker det rimelig? Siden jeg ikke har gjort dette før, er jeg rimelig nervøs. Både flaskebomber og underkarbonert øl står for meg som tragiske muligheter om jeg gjør noe gæern't her.
Hva er OG-FG på ølet? Du må velge "krausening" under og legge til OG og FG på dette også. Hvis man setter til sider vørter fra bryggedagen, blir jo utgjæringen den samme. Og siden jeg kun fryser 2 liter i en iskremboks, er det ofte ikke nok, og velger da "Limit kräusen at hand", og legger til mer sukker.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er OG-FG på ølet? Du må velge "krausening" under og legge til OG og FG på dette også. Hvis man setter til sider vørter fra bryggedagen, blir jo utgjæringen den samme. Og siden jeg kun fryser 2 liter i en iskremboks, er det ofte ikke nok, og velger da "Limit kräusen at hand", og legger til mer sukker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, jeg tenker ikke å sette i gang gjæringen, men bare tilsette vørter. Så jeg velger "gyle". Kalkulatoren virker helt grei å bruke, men for sikkerhets skyld ville jeg gjerne vite om det virker rimelig å bruke 1,7 liter vørter med SG (=OG) på 1.053. Ølet gjæret ut på 1.010.

Ut fra det forrige innlegget ditt virker det vel som om jeg er i sonen?
 
Det ser riktig ut, for hvis du dobbelsjekker med vanlig kalkulator, anbefaler den 137g sukker, altså 6g/l. http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Men fordelen med rask karbonering får min ikke med vørter som ikke gjærer. Tvert imot, man tilsetter mye oksygen, så sukkerlake er kanskje bedre er.

Mike Murphy fra Lervig har sagt at han ikke liker øl som er primet med vanlig sukker, men har ikke hørt om noen andre som har ment noe sånt.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ser riktig ut, for hvis du dobbelsjekker med vanlig kalkulator, anbefaler den 137g sukker, altså 6g/l. http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Men fordelen med rask karbonering får min ikke med vørter som ikke gjærer. Tvert imot, man tilsetter mye oksygen, så sukkerlake er kanskje bedre er.

Mike Murphy fra Lervig har sagt at han ikke liker øl som er primet med vanlig sukker, men har ikke hørt om noen andre som har ment noe sånt.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke så farlig med den raske karboneringen i dette tilfellet. Det er kølsch, så ei uke fra eller til spiller ikke så stor rolle:).

Skjønte ikke helt den med oksygenet. Jeg koker jo vørteren godt før jeg tilsetter den, på nøyaktig samme måten som med sukkerlake, så jeg ser ikke hvor det ekstra oksygenet skulle komme fra.
 
Vannet har sikkert 8ppm oksygen, og kanskje 4 etter kok. Så med mindre renhetsloven er fokuset, virker det som mindre risikabelt å bruke 200ml kokt sukkerlake. Men det er mulig jeg pirker for mye, siden oksygen uansett blir blandet inn ved flasking. Vurderer å kjøpe mottrykksfyller, og kombinere med sukkerlake på apoteksprøyte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vannet har sikkert 8ppm oksygen, og kanskje 4 etter kok. Så med mindre renhetsloven er fokuset, virker det som mindre risikabelt å bruke 200ml kokt sukkerlake. Men det er mulig jeg pirker for mye, siden oksygen uansett blir blandet inn ved flasking. Vurderer å kjøpe mottrykksfyller, og kombinere med sukkerlake på apoteksprøyte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og her trodde jeg at jeg var bekymret for oksygen :)
 
Og her trodde jeg at jeg var bekymret for oksygen :)
Alle monner drar (ned). Syns jeg har stagnert, og tror det er neste hinder å overkomme. Brygger mest mørke øl, har ikke laget IPA på to år, det blir litt kjipt når det meste av aromaen forsvinner etter to uker. Men så har jeg ikke gått over til fat enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men vil ikke gjæren ta hånd om dette oksygenet? Det blir jo satt i gang fornyet gjæring?

Jeg aner at svaret er nei, men er interessert i grunnen:).

Og jeg skjønner stadig ikke hva forskjellen på å koke sukkerlake og og å koke vørteren er. Vørteren er jo allerede kokt i 90 minutter, så den er vel nokså oksygenfattig i utgangspunktet, til og med?
 
Vannet har sikkert 8ppm oksygen, og kanskje 4 etter kok. Så med mindre renhetsloven er fokuset, virker det som mindre risikabelt å bruke 200ml kokt sukkerlake. Men det er mulig jeg pirker for mye, siden oksygen uansett blir blandet inn ved flasking. Vurderer å kjøpe mottrykksfyller, og kombinere med sukkerlake på apoteksprøyte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat dette har jeg selv vurdert og på de ølene jeg vil sukkerkarbonere. Men samtidig så har jeg ikke kommet frem til noen konklusjon om hvorfor jeg bør gjøre dette fremfor å sukkerkarbonere de på fat.

Forøvrig. Alle sier at flasker skal lagres stående, men det er lagring. Men jeg hørte at Dupont (eller noe sånt) karbonerte de horisontalt, for da får gjæren større tilgang til oksygenet som da fortere og lettere blir brukt opp i flaska.
 
Akkurat dette har jeg selv vurdert og på de ølene jeg vil sukkerkarbonere. Men samtidig så har jeg ikke kommet frem til noen konklusjon om hvorfor jeg bør gjøre dette fremfor å sukkerkarbonere de på fat.
Forøvrig. Alle sier at flasker skal lagres stående, men det er lagring. Men jeg hørte at Dupont (eller noe sånt) karbonerte de horisontalt, for da får gjæren større tilgang til oksygenet som da fortere og lettere blir brukt opp i flaska.

Jeg tar alltid vare på den vørteren som er igjen i trub'et i kjelen etter kok, for å bruke den i startere. Men denne gangen slo det meg at jeg jo kunne få mer kølsch hvis jeg brukte den til å karbonere med. Jeg kunne i og for seg bare ha tilsatt den til det gjærende ølet dagen etter bryggedag - noe jeg har gjort mange ganger - men jeg tenkte jeg skulle la denne gjære helt i fred, uten at jeg åpnet lokket.
Jeg har søkt litt på nettet, og fant bl.a. denne, som artig nok beskriver akkurat det jeg gjør: http://byo.com/mead/item/421-can-i-use-some-of-my-leftover-wort-to-prime-my-beer-with

Antakelig er det temmelig poengløst å gjøre det jeg har gjort, bortsett fra at jeg altså får mer øl - eller høyere effektivitet, om du vil. 10 kroner spart (eller tjent?):p. Det er teoretiske gevinster, men de er så små at jeg neppe er i stand til merke det i praksis.

Jeg skulle nok ha gjort som @bjartenataas sa, og satt igang gjæring i vørteren først (krausening). Det kan gi mer mening, i følge denne artikkelen: http://www.winning-homebrew.com/krausening.html For en som er glad i frisk humlesmak burde det ligge noe der;).
 
Sist redigert:
En liten oppdatering:

Å karbonere med vørter har fungert veldig fint i den kølschen som var utgangspunktet for denne tråden. Det er vanskelig å si at det fine skummet er et resultat av at jeg karbonerte med vørter, men det er et fint skum på dette ølet, og karboneringen er helt passe. Konklusjonen min er at dette er et ganske fornuftig alternativ til å endre ølet et ørlite grann ved å tilsette sukkervann. Jeg får mer øl, og sjøl om forskjellen i smak sikkert er umerkelig, gir det en god følelse å ha gjort det sånn. Og så er det enklere, siden jeg likevel tar vare på vørter som jeg utvinner fra trub'et. (Ikke noe styr med frysing og sånt, jeg bare fyller på flaske og setter i kjøleskapet. Der holder det seg godt. Og så koker jeg det før jeg tilsetter, selvfølgelig.)

Så nå fortsetter jeg vørterkarboneringspraksisen. 24,5 liter ordinary bitter på 3,8% får 1,7 liter av sin egen vørter for å gi 1.8 volumenheter CO2. Det skulle tilsvare i underkant av 4 gr sukker per liter, som er det jeg har pleid å bruke. Ølet hadde en OG på 1.043, og gjæret ned til 1.014.

Jeg bruker altså denne kalkulatoren, som @bjartenataas fant for meg: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/ (Hak av for "gyle" hvis du tilsetter ugjæret vørter, som altså er det jeg gjør. "Krausening" er for gjærende vørter, som blir litt mer komplisert å bruke, men som gir en raskere effekt - om du har dårlig tid.)

Den kalkulatoren krever at du legger inn "volumes CO2" som mål, og hvis du - som meg - er vant til bare å forholde deg til gram sukker per liter, kan du finne ut av det ved å bruke denne: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

edit: "gjærende vørter" finnes egentlig ikke - vørteren blir vel "øl" i det det er tilsatt gjær:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp