Er relativt nybegynner på bruk av mottrykksfyller. De første flaskene på 1. batch medførte noe banning og steiking etter at bryggerommet ble overrislet av øl under trykk, men det gikk seg til. 2. batch gikk veldig greit (2,4 vol), men nå på tredje batch ble det problemer igjen. De fleste flaskene begynte å skumme når jeg tok ut mottrykksfylleren og jeg måtte flaske dem med skum/øl rennende ut av flasken. Det rare var at noen få flasker gikk helt greit uten skum. Jeg lurer på hva som var årsaken. Dette var en APA som ble karbonert til 2,7 vol med 0,9 bar på 2,5 grader i 10 dager. Jeg økte trykket litt for å ha høyere trykk ved fylling enn ved karbonering, men siden anbefalt makstrykk er 15 psi/1,05 bar var det ikke så mye å gå på. Det ble ikke så mye skum under selve fyllingen, men når jeg skulle blende ut trykket og ta ut fylleren var det mye trykk og det begynte å skumme over ganske raskt. Hadde ølet stått med trykk på fat for lenge, hadde det hjulpet å senke trykket på fatet noe en stund før tapping for så å øke det igjen, eller burde jeg fylt med lavere trykk eller hadde det hjulpet å kjøle ned flaskene før fylling? Er det noen som har en formening om årsak og beste tiltak for å unngå tilsvarende.