Karbonering av øl på fat og overføring til flasker

Hei,
jeg har en ett fat med øl som er ferdig karbonert. Dette øllet tenker jeg å tappe over på flasker. Jeg har forstått det slik at man "taper" litt kullsyre når man gjør dette. Kan dette løses ved "overkarbonisere" øllet litt før det tappes over på flaskene, eller har ikke dette noe hensikt?
 
Hei,
jeg har en ett fat med øl som er ferdig karbonert. Dette øllet tenker jeg å tappe over på flasker. Jeg har forstått det slik at man "taper" litt kullsyre når man gjør dette. Kan dette løses ved "overkarbonisere" øllet litt før det tappes over på flaskene, eller har ikke dette noe hensikt?
Tenker du på å mottrykksfylle ølet? Eller å bare benytte en vanlig picknik kran eller liknende for å få ølet i flasker?
 
Om du setter litt høyere trykk på fatet enn det har når det er nedkjølt, og bruker mottrykksfyller, vil du ikke tape noe kullsyre som er merkbart.
 
Jeg overkarbonerer ikke ølet før det mottrykksfylles. Det virker etter min erfaring mot sin hensikt. Man får da skumoppbygging under fyllingen – og ølet blir flatere enn det burde. Men med en god mottrykksfyller er alt opp til 3 vol uproblematisk.
 
Enig med @Holmentoppen. Jeg har faktisk ikke merket noe til manglende karbondering etter mottrykksfylling, ei heller tenkt på det... så kanskje jeg merker det nå fremover :(
 
Hva er riktig trykk på fatet når man mottrykksfyller?
Her er det mye som spiller inn og mer enn ett riktig svar. For å minimere CO2 som bryter ut av ølet og lager skum i flaska, bør trykket på flaska være litt høyere enn karboneringstrykket, og siden trykket på fatet må være høyere enn trykket i flaska, må trykket på fatet økes en del over karboneringstrykket. Hvis trykket på flaska er for høyt, kan plutselig trykkreduksjon når mottrykksfylleren tas ut av flaska, føre til at det skummer. Forskjellige øl oppfører seg forskjellig ved trykkendringer - her er i alle fall karboneringsnivå og viskositet faktorer som slår ut. Hvis du skal fylle mange flasker, ville jeg ha prøvd å øke trykket på fatet 0,2-0,4 bar over karboneringstrykket. Prøv deg frem. Det går helt fint la fatet være på karboneringstrykk også, men da vil fylling med passe mye skum gå litt saktere.
 
Sist redigert:
Hva er riktig trykk på fatet når man mottrykksfyller?
Det varierer nok mellom de ulike modellene. Min er bygget slik at høyere trykk (man skiller ikke mellom fat og fyller) gir høyere hastighet. Det er også en skrue som regulerer hastigheten på utslipp av trykk på fylleren. Det er bare å finne balansen mellom fyllingshastighet og skumdannelse i flasken. Men det er bare for høyt karbonerte øl dette er en issue. Medium karbonering gir knapt skum i det hele tatt.
 
Vil litt skum eller CO2 utskillelse være en fordel etter flasking og at man venter litt med korken liggende løst på før den korkes, slik at headspace fylles med CO2?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Vil litt skum eller CO2 utskillelse være en fordel etter flasking og at man venter litt med korken liggende løst på før den korkes, slik at headspace fylles med CO2?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jepp, korken blir liggende å vippe, og det er et godt tegn.
 
Er relativt nybegynner på bruk av mottrykksfyller. De første flaskene på 1. batch medførte noe banning og steiking etter at bryggerommet ble overrislet av øl under trykk, men det gikk seg til. 2. batch gikk veldig greit (2,4 vol), men nå på tredje batch ble det problemer igjen. De fleste flaskene begynte å skumme når jeg tok ut mottrykksfylleren og jeg måtte flaske dem med skum/øl rennende ut av flasken. Det rare var at noen få flasker gikk helt greit uten skum. Jeg lurer på hva som var årsaken. Dette var en APA som ble karbonert til 2,7 vol med 0,9 bar på 2,5 grader i 10 dager. Jeg økte trykket litt for å ha høyere trykk ved fylling enn ved karbonering, men siden anbefalt makstrykk er 15 psi/1,05 bar var det ikke så mye å gå på. Det ble ikke så mye skum under selve fyllingen, men når jeg skulle blende ut trykket og ta ut fylleren var det mye trykk og det begynte å skumme over ganske raskt. Hadde ølet stått med trykk på fat for lenge, hadde det hjulpet å senke trykket på fatet noe en stund før tapping for så å øke det igjen, eller burde jeg fylt med lavere trykk eller hadde det hjulpet å kjøle ned flaskene før fylling? Er det noen som har en formening om årsak og beste tiltak for å unngå tilsvarende.
 
Sist redigert:
Er relativt nybegynner på bruk av mottrykksfyller. De første flaskene på 1. batch medførte noe banning og steiking etter at bryggerommet ble overrislet av øl under trykk, men det gikk seg til. 2. batch gikk veldig greit (2,4 vol), men nå på tredje batch ble det problemer igjen. De fleste flaskene begynte å skumme når jeg tok ut mottrykksfylleren og jeg måtte flaske dem med skum/øl rennende ut av flasken. Det rare var at noen få flasker gikk helt greit uten skum. Jeg lurer på hva som var årsaken. Dette var en APA som ble karbonert til 2,7 vol med 0,9 bar på 2,5 grader i 10 dager. Jeg økte trykket litt for å ha høyere trykk ved fylling enn ved karbonering, men siden anbefalt makstrykk er 15 psi/1,05 bar var det ikke så mye å gå på. Det ble ikke så mye skum under selve fyllingen, men når jeg skulle blende ut trykket og ta ut fylleren var det mye trykk og det begynte å skumme over ganske raskt. Hadde ølet stått med trykk på fat for lenge, hadde det hjulpet å senke trykket på fatet noe en stund før tapping for så å øke det igjen, eller burde jeg fylt med lavere trykk eller hadde det hjulpet å kjøle ned flaskene før fylling? Er det noen som har en formening om årsak og beste tiltak for å unngå tilsvarende.

Trekk ut fylleren saktere. Hvis du trekker den ut fort så vil du få mer/raskere skumdannelse/fontene.

Og hvis flaskene og er kalde hjelper jo det. Jeg gidder aldri kjøle ned mine for det er ekstra hassle, men jeg fyller under 2.5 bar trykk, trekker ut fylleren sakte/jukker litt på den for å utligne noe, og flasker på skum som stiger sakte.
 
Trekk ut fylleren saktere. Hvis du trekker den ut fort så vil du få mer/raskere skumdannelse/fontene.

Og hvis flaskene og er kalde hjelper jo det. Jeg gidder aldri kjøle ned mine for det er ekstra hassle, men jeg fyller under 2.5 bar trykk, trekker ut fylleren sakte/jukker litt på den for å utligne noe, og flasker på skum som stiger sakte.
Jeg prøvde å trekke den ut sakte, men jeg så at det begynte å stige bobler før jeg begynte å slippe ut gass og det virket som om trykket i flasken bare økte. Har fundert på om rester fra tørrhumlingen gjør at det lettere frigjøres CO2. Etter flasking har det ikke vært spesielt høy karbonering.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg prøvde å trekke den ut sakte, men jeg så at det begynte å stige bobler før jeg begynte å slippe ut gass og det virket som om trykket i flasken bare økte. Har fundert på om rester fra tørrhumlingen gjør at det lettere frigjøres CO2. Etter flasking har det ikke vært spesielt høy karbonering.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Hvis trykket i flaska økte så har du kanskje ikke skrudd av gassen til flaska etter fylling?

Humlerester bør jo ikke finne veien inn i flaskene. Humlerester bør jo ikke være med i prosessen videre til fating eller flasking.
 
Tilbake
Topp