Karbonering av øl

Trenger ikke være engstelig for at de eksploderer. Har laget en weissbier med 10 gram pr liter. Noen flasker er av typen vanlige 0,33 liters. Det har gått veldig bra.

Så bra, da gleder jeg meg til en wit full av futt :skitbra:

Er det noen som har tips om hvor "grensa går" før flaskene ikke tåler mer? Leste en plass at et belgisk øl skulle karboneres til 4 co2-vol., men da burde man bruke belgiske tomflasker, da vanlige ikke tålte dette trykket. Er det noen som har dratt på skikkelig med sukker og fått det til å funke?

Flasket akkurat en hveteøl med 4,1 co2. Ble 13 gram sukker per liter. Bruker vanlige flasker. Blir spennende og se om det går bra ^-^

Ser ut til at 13 gram sukker pr. liter ikke er noe problem. Flaskene var helt nye 0.5 liter flasker fra bryggselv. Testet et par flasker i går og var veldig fornøyd. Var kullsyre som det skal være i en hveteøl. Hadde vært litt moro å teste ut hvor "grensen" egentlig går en gang.

Tommyf skrev:
Ser ut til at 13 gram sukker pr. liter ikke er noe problem. Flaskene var helt nye 0.5 liter flasker fra bryggselv. Testet et par flasker i går og var veldig fornøyd. Var kullsyre som det skal være i en hveteøl. Hadde vært litt moro å teste ut hvor "grensen" egentlig går en gang.

Det kan fort bli "moro" i stedet for moro...

hiver meg på denne istedet for å lage ny tråd:
Leser på et par oppskrifter hvor det står 'carbonate to approximately 3 to 4 volumes.'(evt 2 to 2.5 volumes).

Noen som kan forklare mer spesifikk? Betyr det at istedet for 6gram pr liter så har man oppi 3 til 4 ganger så mye? Virker litt søkt..

Edit: etter å ha postet og lest litt mer så tror jeg at jeg skjønte det - hvis det å legge inn data i dette skjema gjør susen: http://www.tastybrew.com/calculators/priming.html

Er det kritisk å avbryte karboneringen? Som student flytter jeg om dagen. Har to brygg jeg nettopp flasket for to dager siden. Lurer på om det påvirker ølet i vesentlig grad om det senkes fra 20 grader til ca grader 10 grader ett døgn mens flyttingen pågår?

Har et spm ang de karboneringsdropsene. Har disse selv og tenkte å bruke disse i det første brygget som skal flaskes til helga. Skal ha det over på 0,5L flasker og på pakka står det 1 drops til en 0,375ml flaske og 2 drops til 750ml flaske. Så hvor mange burde jeg bruke?

Har et spm ang de karboneringsdropsene. Har disse selv og tenkte å bruke disse i det første brygget som skal flaskes til helga. Skal ha det over på 0,5L flasker og på pakka står det 1 drops til en 0,375ml flaske og 2 drops til 750ml flaske. Så hvor mange burde jeg bruke?
Av egen erfaring syntes jeg ett drops på 1/2 liters flaske gav litt lite kullsyre. Så jeg brukte en kniv og delte dropsene, brukte 1 1/2 drops i halvliter.

Jørgen.

okai, da blir det å dele dropsene, har lite lyst til å lage bomber merker jeg. Går nok over på sukkerlake etter at jeg har brukt opp de dropsene jeg har.
Jeg bruker hevert og har det over i et annet karr også bruker jeg en flaskefyller.

OK, tror ikke du da har fordeler med dropsene.
Fyller selv corneliusfat først med sukkerlake og topper så opp med øl, det har aldri feilet.
Du må kanskje passe litt på at laken blander seg når du skifter metode.

Flasket en hefeweizen til 3.3 vol C02. Usikker på om det skyldtes korkene (hovedmistenkt) eller ikke men der fikk jeg lekkasje på nesten 1/3 av flaskene. Mistenker mye trykk og et dårlig parti korker. J@vlig irriterende.

Flasket en hefeweizen til 3.3 vol C02. Usikker på om det skyldtes korkene (hovedmistenkt) eller ikke men der fikk jeg lekkasje på nesten 1/3 av flaskene. Mistenker mye trykk og et dårlig parti korker. J@vlig irriterende.

Hvor har du korkene fra ?
Flaskene sprekker jo før korkene lekker hvis korkene er gode, verre med flipflop korker.

Petit/Bakke Brygg. Har registrert flere her inne som har kommet over noen dårlige korker derfra så mulig jeg hadde uflaks.

Kapselmaskinen er relativt ny, type jeg har korket kanskje 150-200 flasker. Bordmodell for øvrig. Presser som bare rakkern, dreier og presser på ny. Ikke hatt problemer ellers.

Tilbake
Topp