Karbonering av øl

Jeg har brukt vanlig sukkerbiter (2 stk på 0,5 liters flaske)og kan vel ikke si at jeg har fått infeksjon ennå og det har da blitt noen brygg. Bruker engangshansker og drypper de i statsan i ny å ne. Noen som har hatt problemer som kan relateres til sukkerbiter? Har brukt sukkerlake på Brygg som skal lagres lenge.
 
Jeg har brukt vanlig sukkerbiter (2 stk på 0,5 liters flaske)og kan vel ikke si at jeg har fått infeksjon ennå og det har da blitt noen brygg. Bruker engangshansker og drypper de i statsan i ny å ne. Noen som har hatt problemer som kan relateres til sukkerbiter? Har brukt sukkerlake på Brygg som skal lagres lenge.

Før jeg gikk over til fat så brukte jeg kun sukkerbiter. Aldri problemer her iallefall. En annen kompis har kun brukt sukkerbiter og heller ikke oplevd problem

Easybrew
 
okai, da blir det å dele dropsene, har lite lyst til å lage bomber merker jeg. Går nok over på sukkerlake etter at jeg har brukt opp de dropsene jeg har.
Jeg bruker hevert og har det over i et annet karr også bruker jeg en flaskefyller.
Jeg bruker dropsene to stk pr 0,5l til weissbier. Blir veldig bra det. Blir litt lite igjen på 0,75l flaskene men fint til f eks øl som trenger mindre enn hveteøl. Jeg har ikke finregnet på co2 innhold enda.
 
Da var ølet på flasker Og vi gikk for 1.5 drops pr 0.5 flaske. Merker at det var mer styr en forventet. Nestegang blir det sukkerlake...
 
Jeg sliter litt med svak karbonering. Det er ikke krise, menskulle ønske det var hakket mer fres i det. Jeg har brukt 6,5 gram pr liter i lake med ca 4dl vann. Stukket om, kjølt ned laken til ca 50grader og helt det over ølet forsiktig og rørt rolig med sleiv. Det er helt jevnt på alle flasker, er bare litt svakt. Lurer på hva jeg gjør feil egentlig, da jeg vet flere bruker mindre sukker og får bedre resultat på karboneringen. Jeg har også kunne tenkt meg en smule mee skum, men tenker at det bli litt mer av det også om jeg karbonerer bedre. Hvis ikke, har jeg blitt anbefalt å tilsette litt hvete i mesken. Noen som vet hvor mye hvete jeg kan/bør tilsette en 25L batch for å få skum? Med mellom 4,5 og 5,5 kg malt?
 
Om de har nok kullsyre kommer ann på hva DE synes, nå synes ikke jeg 6,5 gram er nok.
Også hva du gjør med ølet før flasking betyr noe, varmt øl har mindre restco2 enn kaldt, mye behandling/misshandling av ølet før flasking minker og på restco2en.
 
Da tror jeg at jeg prøver med mer sukker neste gang, for jeg har prøvd mye annet. Hvor mye bruker du da? Nesten fristet til å prøve 7,5g pr l
 
Kan noen hjelpe meg å regne ut følgende:
Jeg har en lager som jeg vil karbonere med 7g/l. Den er nå på 1.011, og jeg har en magefølelse for at den kunne gått til 1.008 om jeg hadde ventet litt.
Hvor mye g/l bør jeg slå av for å havne på 7g/l i karboneringseffek ti slutt?
 
Kan noen hjelpe meg å regne ut følgende:
Jeg har en lager som jeg vil karbonere med 7g/l. Den er nå på 1.011, og jeg har en magefølelse for at den kunne gått til 1.008 om jeg hadde ventet litt.
Hvor mye g/l bør jeg slå av for å havne på 7g/l i karboneringseffek ti slutt?
Du bør la den gjære seg ferdig først.. Og har den det,vil ikke nytt sukker gjøre at den gjærer lengre ned,men kun spise sukkeret du har tilført på flaske...
 
Tilbake
Topp