Så vidt jeg husker er de 1.5 meter eller deromkring. Men det har jo nix å si. Om jeg skal ha et extra fiskt glass øl, så tapper jeg etpar desiliter og tar på styrten eller kaster ut av vinduet.
Så vidt jeg husker er de 1.5 meter eller deromkring. Men det har jo nix å si. Om jeg skal ha et extra fiskt glass øl, så tapper jeg etpar desiliter og tar på styrten eller kaster ut av vinduet.
Jeg er av den oppfattelsen at øllinjer kan gjøre karbonering om til skum, om de er lange/ubalanserte og dermed legge igjen en tam øl i glasset. Men 1,5 er da ikke langt og skulle vel ikke gi de problemene.
Jeg synes rett og slett dette er mystisk.
Tviler på at det det er noe som er rett eller galt i denne problemstillinging. I tillegg til alle de fysiske variablene, så har man personlig smak og personlige oppfatninger. Ølet mitt blir alltid karbonert, men svært mange ting i min ølbrygging tar lenger tid en det som beskrives på internett.
Jeg er av den oppfattelsen at øllinjer kan gjøre karbonering om til skum, om de er lange/ubalanserte og dermed legge igjen en tam øl i glasset. Men 1,5 er da ikke langt og skulle vel ikke gi de problemene.
Jeg synes rett og slett dette er mystisk.
Strevde en del i begynnelsen da jeg bygget kegerator, men da alt var komt i balanse så har den fungert utmerket i åresvis. Jeg karbonerer oft kunstig i kjellerboden om vinteren, uten tappelinjer, og det er det samme der.
Selv synes jeg det er mye vanskeligere å karbonere med sukker enn med co2, og det er også forbundet med mindre kontroll hos meg, jeg snakker da om mange ganger vanskelighetsgraden Vs co2. Derfor synes jeg det er mystisk når noen synes det er enklere. Dog har jeg lagt opp til gjæring under litt trykk og overføringen til fat lukket med trykk, slik at jeg skal kunne gjøre alt så oksygenfritt som mulig, så jeg åpner ikke lokket på fatet i det hele tatt. Dermed blir det også upraktisk for meg å lure nedi sukker.
Men bare man finner metodikk man selv er fornøyd og fortrolig med, så er det vel bare å lene seg bakover og nyte ølet.
Ja det er vel knapt noen her som har identiske brygge/gjære/karboneringsoppsett. Personlig må jeg innse at jeg faktisk ikke liker så veldig godt å brygge, men det er nødvendig for å få godt øl på tappekranen.
Naturlig karbonering på fat fungerer knirkefritt for meg. Oksygenfri overføring er absolutt noe jeg bør kikke nærmere på med humlerike øl.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.