Karbonering av surøl

Hei,

Jeg har brygget surøl. Har stått 3 måneder på gjæringsbøtta, og nå tenker jeg å tappe det snart. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man får karbonert det. Kan man tilsette litt gjær bare for karboneringen? Hvilken gjær kan man bruke da, og påvirker det smaken? Høres ut som en oppskrift på flaskebomber. Jeg har ikke fat.
 
Hei,

Jeg har brygget surøl. Har stått 3 måneder på gjæringsbøtta, og nå tenker jeg å tappe det snart. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man får karbonert det. Kan man tilsette litt gjær bare for karboneringen? Hvilken gjær kan man bruke da, og påvirker det smaken? Høres ut som en oppskrift på flaskebomber. Jeg har ikke fat.
Hvis du bruker en karboneringsgjær som CBC-1 eller tilsvarende spiser den bare reint sukker, ikke noe mer komplisert, og reint sukker er det nok ganske sikkert ikke noe igjen av i ølet ditt.
 
Det kan være lurt å blande inn litt surøl for å unngå syresjokk http://www.milkthefunk.com/wiki/
«Brewers who are having difficulty carbonating sour beer or need to ensure that the beer will carbonate properly should grow their yeast first in a yeast starter that has yeast nutrients (Fermaid K + DAP, for example) and diluted 1:1 with the sour beer itself. This will acclimate the yeast to the harsh conditions of the sour beer, and has shown to be more effective for ensuring bottle carbonation»
 
Tilbake
Topp