Karbonering... Hjelp!

Hei!

Vår aller første batch (en IPA) skal karboneres og flaskes i morgen. Hva anbefales? Drops fra europris el sukkerlake? Har 16 l vørter som skal tappes i 0,45 l flasker. Hvis vi skal lage sukkerlake, hvor mye sukker og hvor mye vann må vi bruke da? Har lest at IPA skal ha ca 6 g sukker pr liter men står ingenting om vannmengde. Noen som har tips?

Hei!

Vår aller første batch (en IPA) skal karboneres og flaskes i morgen. Hva anbefales? Drops fra europris el sukkerlake? Har 16 l vørter som skal tappes i 0,45 l flasker. Hvis vi skal lage sukkerlake, hvor mye sukker og hvor mye vann må vi bruke da? Har lest at IPA skal ha ca 6 g sukker pr liter men står ingenting om vannmengde. Noen som har tips?
Ikke så veldig nøye. Pleier å koke opp ca 4-5-6 dl. Kok i 15 min, slik at alle basselusker tar kvelden. Viktig med hygiene her. Ikke så nøye om du kjøler helt ned til samme temp som ølet, det fordeler seg.

Jeg bruker sukkerlake. Hvis du vil ha 6g/l blir din sukkermengde 18lx6g/l=108g. Jeg bruker bare en dash vann. Mellom 3 og 5dl. Det har fungert for meg så langt. Jeg stikker om ølet og heller sukkerlaken oppi det nye gjæringskaret og rører forsiktig rundt.

Er det nødvendig å gjøre det så grundig som å koke et helt kvarter? jeg bruker 2 dl, og koker i bare 2-3 minutter. At det stort sett har gått bra, er ikke noe argument, så jeg er veldig interessert i å vite hva som trengs for å være trygg.

Ha i sukkerlaken i det tomme karet før du stikker om, så blander det seg godt. (Jeg rører i tillegg, også.)

Tilbake
Topp