Karbonering med CO2 og valg av fat

Per Vidar Johannesen

Norbrygg-medlem
Jeg er nybegynner når det gjelder brygging og har lyst å eksprimerntere med karbonering med CO2 for å kjenne forskjellen fra flaskekarbonering med sukker.
- hvilke fat bør jeg velge. corneliusfat eller bryggerifat med g kobling.
- det hadde jo vært greit å få hele batchen på ett fat f eks 30 liter bryggerifat, eller bør fatene være helt fulle så det er bedre med 19 l cornelius og noen liter på flaske.
- hvilke øltyper egner seg best for CO2 karbonering
- er det noen som har prøvd med nitrogen/co2 blanding for karbonering. Brukes dette fra begynnelsen eller kun for å drive ut ølet.
- hva er erfaringene med å flasketappe co2 karbonert øl. Bør man øke trykket?
 
Har kun erfaring med Cornelius. Pleier å fordele på to fat (f.eks. 2x12 l) hvis jeg har brygget mer enn 19 liter. Har selvsagt testet tvungen opp mot naturlig karbonering, og for meg fungerer tvungen absolutt best. Men det avhenger selvsagt av øltype. Rent generelt vil lyse øl være de som tjener mest på tvungen karbonering, etter min mening. Dette er et vepsebol, garantert ulike oppfatninger rundt det.

Ingen erfaring rundt nitrogen. Det krever eget tappeutstyr.

Flasketapping fra fat er helt uproblematisk med en god mottrykksfyller. Noen vil kanskje hevde at beergun fungerer like fint, men stemmer ikke. Solgte den jeg hadde etter å ha testet mottrykksfyller.
 
Har kun erfaring med Cornelius. Pleier å fordele på to fat (f.eks. 2x12 l) hvis jeg har brygget mer enn 19 liter. Har selvsagt testet tvungen opp mot naturlig karbonering, og for meg fungerer tvungen absolutt best. Men det avhenger selvsagt av øltype. Rent generelt vil lyse øl være de som tjener mest på tvungen karbonering, etter min mening. Dette er et vepsebol, garantert ulike oppfatninger rundt det.

Ingen erfaring rundt nitrogen. Det krever eget tappeutstyr.

Flasketapping fra fat er helt uproblematisk med en god mottrykksfyller. Noen vil kanskje hevde at beergun fungerer like fint, men stemmer ikke. Solgte den jeg hadde etter å ha testet mottrykksfyller.

Takker for svar. Hvilken type mottrykksfyller bruker du?
 
Jeg la inn ett spørsmål til ham under videoen på youtube.
Og fikk svar på mail dagen etterpå.
Som sagt før her fortalte han at han ikke eksporterer til Norge lenger.
Men han kunne sende det som PostRestante til ett postkontor nære Svenskegrensen.
og prisen var denne :
Hembryggaren kostar 2 900:-
Mikrobryggaren kostar 3 400:-
Frakt inom Sverige kostar 140:-

Kan sende deg mailadressen på pm om du er interessert

Graven
 
Har du link til denne?


HS
Her er kontaktinfo. Michael ser gjerne at mailadressen hans ikke blir skrevet i klartekst pga spam.
Brukte denne på to høyt karbonerte batcher i dag. Den er ikke verdens raskeste, men resultatet blir alltid 100 %. Bare si fra hvis noen lurer på noe om denne fylleren.

IMG_0028.jpg
 
Mye her.. Tror du skal vente med beer gas blandinger og mottrykksfyller greier om du er nybegynner. Ta et skritt om gangen.
Når det gjelder fat. Jeg begynte med Cornelius, fordi.. det så ut som den endelige løsning.. alle som brukte fat brukte Cornelius. Ser vel nå etterhvert at Cornelius er greitt, men litt oppkrytt. På full gang her med å gå over til G kobling fat. Sikkert feil det óg, G kobling er vel knapt in lenger heller, men langt mer solide greier enn Cornelius. Ligg i alle fall langt unna kina C fat! Fatene er greie, men koblingene er skrot, lokk kan være skrot også. Kjøp kun Cornelius med Coc Cola/Pepsy type topp.
 
Takker for gode råd.
Jeg vil nok begynne med Cornelius fat så får vo se etter hvert. Er det noen som gar synspunkter på trykk, temperature og tid for tvangskarbonering. Det er vel lurt at ølet har rett trykk ved serveringstemperatur. noe øl bør vel egemtlig lagres enda kaldere. tvangkarbonerer man da med levere trykk? Eller er det smart å holde på en temperature hele tiden ?
 
Takker for gode råd.
Jeg vil nok begynne med Cornelius fat så får vo se etter hvert. Er det noen som gar synspunkter på trykk, temperature og tid for tvangskarbonering. Det er vel lurt at ølet har rett trykk ved serveringstemperatur. noe øl bør vel egemtlig lagres enda kaldere. tvangkarbonerer man da med levere trykk? Eller er det smart å holde på en temperature hele tiden ?
Ølet tar opp mer CO2 på lav temperatur, så trykket du trenger er avhengig av temperaturen på ølet mens du karbonerer. Lav temperatur er bra for holdbarhet, men har ikke noe å si for karboneringen (så lenge du setter trykket etter temperaturen).
Her er en fin kalkulator for å finne riktig trykk: http://www.glennrlie.net/kalk_karbonering
Karbonering tar omtrent en uke. Hvis du har litt dårlig tid, kan du sette høyere trykk.
 
Tilbake
Topp