Karbonering med Nitrogen/co2

jeg har luftet dette for noen år siden, men ble ikke noe klokere da og det har lagt litt på is.
Nå er det aktuelt igjen, så jeg prøver nå for e se om det er komt noe mer kunnskap på området og å høre om egne teorier stemmer.

Som man vet kan man ikke karbonere øl med Nitrogen, bare til servering under høyere trykk.
En stout "bør" karboneres litt lavere enn "vanlige" øltyper og for teoriens skyld la oss si jeg karbonerer min stout med kun CO2 på ca o,75 bar. Dersom jeg bruker en blanding av Nitrogen og co2 (75/25) blanding, noe som tilsvarer 1/4 av mengden co2, kan jeg da karbonerer på 4 ganger høyere trykk (3 bar mao) og da få samme mengden CO2 samtidig som jeg får et høyere trykk til servering?

Dette er min teori. Arrester meg gjerne hvis jeg er helt på viddene.

Ellers er jeg meget interessert i å høre andre sine meninger/erfaringer.

Nitrogen er litt overkill ift mitt bruk. Jeg karbonerer hardt og brutalt til riktig nivå CO2 og kobler gassen fra. Så lenge du ikke tilfører kontinuerlig overtrykk (eller lagrer øllet svært kaldt) trenger du ikke nitrogen.

Du trenger også en eller annen hindring i kranen, ellers vil det høye serveringsstrykket gi deg en skumfontene ut av kranen. Feks en restrictor disc/dedikert stoutkran.

Den enkle metoden er å bruke en sprøyte fra apoteket. Tapp en øl sånn du liker den, sug opp øl i sprøyten, spyl det hardt tilbake i glasset.
Gir visstnok good head.

Jeg har stoutkran, og alt er stasjonert. Lagringstankene på kjølerom veg i vegg med baren. Bare slange gjennom veggen inn til tappetårn.

Ah, ser den.
Når det gjelder prosentregningen / utregning av partialtrykk CO2 tror jeg du har rett.

Tilbake
Topp