Volum CO2 ved karbonering

Hei,

Dersom jeg trykksetter et fat på 19L med 1 bar fra CO2 fatet, hvor mye bar/psi forbrukes fra CO2 tanken da?
Er det noe kalkyler på det?

Ønsker å vite dette for å sjekke om det lekker fra fat/koblinger og om forbruket fra CO2-tanken er normal.

På forhånd takk for råd.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Hei,

Dersom jeg trykksetter et fat på 19L med 1 bar fra CO2 fatet, hvor mye bar/psi forbrukes fra CO2 tanken da?

Ønsker å vite dette for å sjekke om det lekker fra fat/koblinger og om forbruket fra CO2-tanken er normal.

På forhånd takk for råd.
Du kan bruke denne kalkulatoren for nettopp det du ønsker å vite :)

Hei,

På forhånd takk for råd.
Har du en pålitelig vekt med skala på gram-nivå? Vekt er den soleklart enkleste enheten å forholde seg til. Som en tommelfingerregel går det med 60-70 gram CO2 på et 19 liters fat for karbonering. Jeg veier alltid CO2-flasken ved karbonering – men det burde også kunne fungere å veie fatet. Mister du 5-10 gram i løpet av noen dager er det mye som taler for en lekkasje.

Burde ikke i bryggekalkulatoren egentlig stå "volum på beholder" i steden for mengden øl som skal karboneres?

Topp