Volum CO2 ved karbonering

Hei,


Dersom jeg trykksetter et fat på 19L med 1 bar fra CO2 fatet, hvor mye bar/psi forbrukes fra CO2 tanken da?
Er det noe kalkyler på det?

Ønsker å vite dette for å sjekke om det lekker fra fat/koblinger og om forbruket fra CO2-tanken er normal.

På forhånd takk for råd.
 
Hei,


Dersom jeg trykksetter et fat på 19L med 1 bar fra CO2 fatet, hvor mye bar/psi forbrukes fra CO2 tanken da?
Er det noe kalkyler på det?

Ønsker å vite dette for å sjekke om det lekker fra fat/koblinger og om forbruket fra CO2-tanken er normal.

På forhånd takk for råd.
Du kan bruke denne kalkulatoren for nettopp det du ønsker å vite :)
 
Hei,


Dersom jeg trykksetter et fat på 19L med 1 bar fra CO2 fatet, hvor mye bar/psi forbrukes fra CO2 tanken da?
Er det noe kalkyler på det?

Ønsker å vite dette for å sjekke om det lekker fra fat/koblinger og om forbruket fra CO2-tanken er normal.

På forhånd takk for råd.
Har du en pålitelig vekt med skala på gram-nivå? Vekt er den soleklart enkleste enheten å forholde seg til. Som en tommelfingerregel går det med 60-70 gram CO2 på et 19 liters fat for karbonering. Jeg veier alltid CO2-flasken ved karbonering – men det burde også kunne fungere å veie fatet. Mister du 5-10 gram i løpet av noen dager er det mye som taler for en lekkasje.
 
Burde ikke i bryggekalkulatoren egentlig stå "volum på beholder" i steden for mengden øl som skal karboneres?
 
Har du en pålitelig vekt med skala på gram-nivå? Vekt er den soleklart enkleste enheten å forholde seg til. Som en tommelfingerregel går det med 60-70 gram CO2 på et 19 liters fat for karbonering. Jeg veier alltid CO2-flasken ved karbonering – men det burde også kunne fungere å veie fatet. Mister du 5-10 gram i løpet av noen dager er det mye som taler for en lekkasje.
Skal karbonere selv for første gang på fat.
Ser at Brewfather justerer anbefalt trykk utfra temperatur på fatet. Står foreløpig i kjeller temperatur ca 15°C. Er det fortsatt samme mengde co2 som skal inn i fatet?
 
Skal karbonere selv for første gang på fat.
Ser at Brewfather justerer anbefalt trykk utfra temperatur på fatet. Står foreløpig i kjeller temperatur ca 15°C. Er det fortsatt samme mengde co2 som skal inn i fatet?

Ja, men du trenger høyere trykk ved høyere temp
1.26 bar ved 15 C og 2.2 vol f.eks
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-04-16 at 11.54.12.png
    Screenshot 2023-04-16 at 11.54.12.png
    751,7 KB · Sett: 23
Sist redigert:
Skal karbonere selv for første gang på fat.
Ser at Brewfather justerer anbefalt trykk utfra temperatur på fatet. Står foreløpig i kjeller temperatur ca 15°C. Er det fortsatt samme mengde co2 som skal inn i fatet?
Hvis du veier, er det alltid samme mengde. Men du sparer deg for mye jobb ved å bruke høyt trykk og kaldt øl. Da løser gassen seg mye lettere i ølet. 3 bar eller mer.
 
Hvis du veier, er det alltid samme mengde. Men du sparer deg for mye jobb ved å bruke høyt trykk og kaldt øl. Da løser gassen seg mye lettere i ølet. 3 bar eller mer.

men da må han være veldig forsiktig med å ikke la det stå for lenge
Faren er også større for at noe annet galt kan skje ved lekkasje eller noe skulle ryke f.eks
Det tryggeste og enkleste er konstant trykk hvis du ikke har hastverk
 
men da må han være veldig forsiktig med å ikke la det stå for lenge
Faren er også større for at noe annet galt kan skje ved lekkasje eller noe skulle ryke f.eks
Det tryggeste og enkleste er konstant trykk hvis du ikke har hastverk
Når du bruker vekt, lar du ikke ølet stå. Du bare ruller eller rister med gass koblet til enten øl ut eller gass inn. Hele prosessen er unnagjort på 5-10 minutter. Jeg synes dette er den soleklart enkleste og mest pålitelige metoden, siden man eliminerer alle andre faktorer enn mengden gass.
 
Joda, hvis du veier sikrer du deg mot overkarbonering, men det er fortsatt enkelt og greit og minst like safe med konstant trykk i min øyne, men det får man vurdere selv
 
Når du bruker vekt, lar du ikke ølet stå. Du bare ruller eller rister med gass koblet til enten øl ut eller gass inn. Hele prosessen er unnagjort på 5-10 minutter. Jeg synes dette er den soleklart enkleste og mest pålitelige metoden, siden man eliminerer alle andre faktorer enn mengden gass.
Du kobler fra gassflasken når du veier da?
 
Må være litt tungvint å koble fra gass mellom hver gang du skal veie da
Å klikke av og på en ballock er ikke spesielt tungvint. Jeg karbonerer ofte 3-4 fat i slengen. Så i stedet for å ha et karboneringsløp gående i 3-4 uker (har p.t. bare én regulatorutgang), er det unnagjort på under en halvtime. Har ikke noe mot å karbonere med tabelltrykk – har gjort det i mange år – men denne metoden er bedre.
 
Å klikke av og på en ballock er ikke spesielt tungvint. Jeg karbonerer ofte 3-4 fat i slengen. Så i stedet for å ha et karboneringsløp gående i 3-4 uker (har p.t. bare én regulatorutgang), er det unnagjort på under en halvtime. Har ikke noe mot å karbonere med tabelltrykk – har gjort det i mange år – men denne metoden er bedre.
Hvilken vekt bruker du til dette, rimelig nøyaktig tenker jeg?
Badevekten jeg bruker ved overføring fra tank til fat ligger kun innenfor "100gr" nivå.
 
Hvilken vekt bruker du til dette, rimelig nøyaktig tenker jeg?
Badevekten jeg bruker ved overføring fra tank til fat ligger kun innenfor "100gr" nivå.
Jeg har tidligere brukt en vanlig digital kjøkkenvekt – sammen med en sodastream gasspatron. Man må da veie gassen, slangen og regulatoren. Det blir veldig nøyaktig. Har skaffet en meget god postvekt som takler opptil 50 kg innenfor 2 grams nøyaktighet – så nå pleier jeg å veie fatene.
 
Har fire fat som snart skal flaskes. Har sett flere metoder for å tvangskarbonere fat. En av dem var å fylle ganske bra på med CO2 og rulle fate på ett bord noen minutter. Så justere trykket til ønsket. Har folk noen tanker om hvilken metode som er best ? Jeg skal flaske med Blichman Beergun

På førehand så mange slags tak

Per 4 år flink
 
Tilbake
Topp