Karbonering med ymse sukkertyper!

Jeg antar at smak av karbonering stoffet kan skyldes to ting: stoffet er ikke 100% rent og/eller gjæringen utnytter ikke alt tilgjengelig materiale.

Har noen erfaring med å bruke fruktose til karbonering? Eller hva med vanlig maltekstrakt fra Rema?
 
Ølet er et glutenfritt Sorghum pils som jeg synes mangler litt maltfylde og lurte egentlig på om det lot seg kompensere med litt malt i karboniseringen.
 
Aha. Men x-faktoren er at du ikke vet hvor gjærbar maltekstrakten er. Ville heller foraøkt med maltekstrakt fra en kilde det er lettere å oppdrive info fra. Men da blir det jo ikke lengre glutenfritt.
 
Kunne tenkt å prøve å karbonere noen flasker av en stout med muscovado sukker
(Fra Bryggeland).
Er det nødvendig å endre mengde i forhold til vanlig sukker?
Jeg har gått over til å karbonere old ale imperial stout og belgiske med muscovado ikke fordi jeg er redd for cidersmak ved bruk av rørsukker, men mer at dette gir meg en mulighet for å pakke inn mer aroma i ølet. Har kalkulert med ca 70% effektivitet i forhold til rørsukker men ser at dette gir en kraftigere karbonering og tipper ca 80% er mer riktig.

mvh
Bårdd
 
Spennende. Jeg har en kraftig stout som venter på ledig gjæringskar. Er det mørkt eller lyst muscovado du bruker? Gjør det noe endring på skummet kontra annet sukker? Hva er egentlig forskjellen på muscovado og vanlig brunt sukker fra Dansukker?
 
Spennende. Jeg har en kraftig stout som venter på ledig gjæringskar. Er det mørkt eller lyst muscovado du bruker? Gjør det noe endring på skummet kontra annet sukker? Hva er egentlig forskjellen på muscovado og vanlig brunt sukker fra Dansukker?

mørk muscovado, ingen endring på skum, forskjellen er som natt og dag. Muscovado har svært mye mer smak.

mvh
bårdd
 
Tilbake
Topp