Karbonering og lagring av øl

Hei, ser at det anbefales å karbonere øl i romtemperatur (18-24 grader omtrent). Jeg oppbevarer flaskene mine nå i et rom som holder 15 grader. Er dette for kaldt, eller vil det kun ta lenger tid før ølet er ferdig karbonert?

Tenker å bruke det samme rommet for lagring av øl. Antar at for lagring er 15 grader bedre enn 18-24?

Takker for svar!

Det avhenger litt av hvilke gjærtype du bruker. Er det belgiske gjærtyper tror jeg det vil kunne gå "både vinter og vår" før det er karbonert. Er det US 05 eller lagergjær går det greit men det vil ta en god del lengre tid.

mvh

Bårdd

Det er et beligisk øl, mens resten er enten WLP001 eller WLP007.

Nå har ølet stått en til to uker på 15 grader. Er det tilstrekkelig at jeg flytter kassene til et rom med 20 grader, eller bør flaskene ristes/vendes for at gjæren skal vekkes til liv?

Hvis det belgiske ølet er gjæret på en wlp 500 og er over 6% sterkt ville jeg ha flyttet det til et rom som holdt 26-28 grader og ikke bare 20 grader. Jeg ville ha ristet flaskene ja. Min Belgiske gjær er wlp 500 men vil tro dette gjelder for en del andre stammer også. Noen belgiske gjærsorter tåler fall i temperatur dårlig. De feller ut og er vanskelige å vekke til liv igjen. Men med litt høy temperatur pleier dette å gå bra.

Jeg ofrer alltid en flaske eller to under flaskemodningen for å sjekke at alt går som det skal. Når det gjelder wlp001 vil jeg tro det går bra. Er litt mer usikker på wlp 007. Jeg bruker wlp 002 til bitter og old ale og denne gjæra trives ikke under 18 grader. Om det samme er tilfelle med 007 vet jeg ikke. Men du kan jo alltids prøvesmake.

mvh

bårdd

Takk for svar. Jeg bruker WLP400 på den belgiske blonden jeg lager. Den belgiske blonden er ikke særlig sterk, rundt 4,5% ABV.

Jeg var innom Bryggselv i dag, og stilte det samme spørsmålet. De var ikke fullt så bekymret. De mente at med WLP001 og WLP007 ville dette gå bra, men ville kanskje ta en 3-4 dager lenger. Med den belgiske ølet mente de det var tilstrekkelig med en uke i romtemp (20-22 grader).

Tilbake
Topp