Karbonering og manglande kolsyre

Eg har laga ein IPA 8,5%, som hadde ein FG på 1010. Av 40 liter tappa eg på eit 9 liters fat med kunstig karbonering. Resten tlsette eg 6 g sukker per liter, og flaska det. Fatølet har blitt fantastisk godt med passe kolsyre. Flaskene med sukkerlake har stått varmt (22 grader) i 2 1/2 veke utan særleg kolsyre i det heile. Eg målte FG i ei av flaskene, og den viser 1010. Det bekrefter vel at sukkerlaken er omdanna, eller?
Mitt forslag er: kjøle flaskene ned i mot 0 grader. Tappe forsiktig med slange flaske for flaske over i fat og tilsette gass. Andre forslag?
 
Hvor kjøpte du korkene? Vet det er noen som har hatt problemer med korkene ifra europris. Vis korkene ikke holder tett så vil ikke ølet bli karbonert :)
 
Hadde problem med en IPA som jeg kaldkrasja ned til 2 grader i 48 timer mot 24timer som vi vanligvis gjør etter endt 2ukers gjæring. Det gjorde at så mye av gjæren hadde bunnfalt at ved omstikking til karet vi flasker ifra var det knapt gjær igjen. De gjorde at det så vidt var noe fres i den etter en uke. Vanligvis er den godt karbonert etter en uke. Gjorde som Thorgrim her sa, vendte flaskene litt for å få se lille av gjær i bevegelse og lot dem stå en uke til i enda litt varmere rom. Så ble dem gode og godt karbonerte.
 
Gje det meir tid. Du seier ikkje kva gjærtype du brukar, men ved 8,5% kan dei fleste gjærtypane vera litt slitne. Vend flaskene ein gong for å riste opp gjæren, og lat stå i romtemp eit par veker. Set du det kaldt vil det berre gå lengre tid. Skuld ikkje på Europris sine korker, den gjengongaren er for tilgjevande overfor sliten gjær...
 
Hadde problem med en IPA som jeg kaldkrasja ned til 2 grader i 48 timer mot 24timer som vi vanligvis gjør etter endt 2ukers gjæring. Det gjorde at så mye av gjæren hadde bunnfalt at ved omstikking til karet vi flasker ifra var det knapt gjær igjen. De gjorde at det så vidt var noe fres i den etter en uke. Vanligvis er den godt karbonert etter en uke. Gjorde som Thorgrim her sa, vendte flaskene litt for å få se lille av gjær i bevegelse og lot dem stå en uke til i enda litt varmere rom. Så ble dem gode og godt karbonerte.
Ok. Eg har snudd på flaskene og sett dei endå varmare. Så får eg sjå om ei veke til.
 
Gje det meir tid. Du seier ikkje kva gjærtype du brukar, men ved 8,5% kan dei fleste gjærtypane vera litt slitne. Vend flaskene ein gong for å riste opp gjæren, og lat stå i romtemp eit par veker. Set du det kaldt vil det berre gå lengre tid. Skuld ikkje på Europris sine korker, den gjengongaren er for tilgjevande overfor sliten gjær...
eg nyttar wlp002 med rimeleg bra startar.
 
Var det lite eller ingenting? Hvis det var litt fres så har du levende gjær i flaska, og det vil ordne seg. Som andre sier, med høy alkoholprosent og dels stressende forhold kan gjæren være mindre aktiv. Drikk fra fatet og slapp av så lenge :)
 
Jeg lurer på litt av det samme.
Jeg flasket en belgian blonde for 3 uker siden nå. først 20 glassflasker og så 6 coopers PET på slutten.
flaske fire av de seks med coopers er helt død. altså, flasken jeg tappet før, og etter, er karbonert og ok. men denne ene er død.
jeg mener det betyr at det er flaske/kork det er noe feil med her siden de andre flaskene er ok. enig? jeg har ristet på flasken og latt den stå lenge i romtemp men det skjer ingen ting.

hva gjør dere her? kaster dere flaske og kork? jeg har lest noe om at det er feil på enkelte at PET-flaskene.. eller kaster dere kun korken?
 
No har eg flaska 15 brygg på PET-flasker, og aldri opplevd feil med pakning/kork. Eg vil tilrå at du merkar flaske og kork, og brukar denne vidare i neste brygg. Gjentek det same seg har nok du svaret. Kastar du korka no, får du aldri svaret.
 
Tilbake
Topp