karbonering på 30L fat, hvordan?

Hei folkens.

Har rimelig god tilgang på  30 Liters fat så kommer til og bruke det til brygging fremmover. har til nå ristet in co2 og har funkset fint, men sidne jeg er rimelg nye til hele bryggingen er det vanskelig å si om ølet hadde blitt bedre eller dårligere ved andre måter og karbonere på.

Måten jeg gjør det på er og fylle fra gjæringsdunk over i fatet. skru på koplingen, snu på hode og fylle det opp samtidig som jeg rister det til det slutter og suse. fyller opp til 2.5 bar.

er dette måten og gjøre det på?
burde jeg hartt mindre eller lavere trykk?
budre jeg la være og riste og heller bare laa det stå med trykk over noen timer/dager?
hva med sukker? kan jeg bare ha i sukkerlake og så skru igjen lokket uten og bruke gass?
eller er det helt andre måter som funker.

og til slutt, når det er ferdig løagret og jeg  setter på gass for og drive ut ølet, må det da drikkes opp rimelig kjapt?
CB ølet jeg har i kranene blir tamt etter 1-2 uker og er ikke mulig og drikke..
 
Ved kusti karbonerin må du få ut luften i fatet, sett da på trykk og la fatet fylles med CO₂, slipp det så ut med trykket på, på bryggerifat gjør du det ved å trykke koblingen litt ned. Karbonering foregår ellers slik du beskriver men du kan øke trykket så det går fortere, det er tungt med 30 liters fat så det er greit, men da må du erfare litt for å få det rett og trykket må uansett settes ned når det begynner å bli bra. Har du opplevd flatt øl har ikke CO₂ trykket vert høyt nok under tapping. Så er det noen som vet at det er kort holdbarhet på slikt øl, det kommer fra utestedene, de slurver litt ved fatskifte og har regler å holde seg til.

EDIT:
DFu må slippe ut trykk flere ganger, 3, også ved naturlig karbonering er det greit.
Uten risting tar det nok 1-2 uker før det er ferdi. selv rister jeg alltid eller er lenge borte under karbonering.
 
ingehk skrev:
så hvor mye trykk bør fatet ha når det settes til lagring?

Hvor høyt trykk du trenger kommer an på hvilken temperatur ølet på fatet har og hvilket type øl du skal karbonere. Selv hadde jeg akkurat et fat med en pale ale som sto lagret i kjøleskap, ca. 4 grader, med litt i underkant av 1 bar trykk. Om ølet har høyere temperaturer må du også øke trykket for å få samme kullsyre innhold.
 
ingehk skrev:
Rutof skrev:
ingehk skrev:
takker, finnes det  en ovbersikt over lagring trykk og temp på forskjellige øltyper?

Ja se medlems sidene. Veldig greit forklart :))

fant ikke noe.. link?

Du må være medlem i norbrygg for å få tilgang til de sidene,,, Men det anbefales, der er det mye nyttig info og medlemskapet er som regel tjent inn på første bestilling (som rabatt) hos div bryggebutikker.
 
Bernts skrev:
ingehk skrev:
Rutof skrev:
ingehk skrev:
takker, finnes det  en ovbersikt over lagring trykk og temp på forskjellige øltyper?

Ja se medlems sidene. Veldig greit forklart :))

fant ikke noe.. link?

Du må være medlem i norbrygg for å få tilgang til de sidene,,, Men det anbefales, der er det mye nyttig info og medlemskapet er som regel tjent inn på første bestilling (som rabatt) hos div bryggebutikker.
Jepp. Skjønte det;) innmelding sendt:)
 
Tilbake
Topp