Karbonering på fat for fersking!

Hei, har brygget litt øl fra ekstraktsett og satt på flasker tidligere. Har nå bestilt ett 19l corneliusfat og lurer på hvordan dette fungerer? Har søkt rundt på div sider men føler ikke jeg finner nok info til å få dette til.

Tenkte å karbonere med CO2 og har skjønt dette med kalkulator for hvor mange bar den skal stå på og temperatur i en ukes tid.
Men lurer på om det er bare å fylle rett på fatet fra gjæringskarret og starte karbonering? Hvordan vet man om den er ferdigkarbonert etter ca en uke? Kan man da bare fjerne CO2en og la den stå med trykk i fatet til man skal drikke den? Og hvor mye bar brukes når man tapper fra fatet? Gjerne hvis noen har flere tips rundt dette til en fersking:)

Takk for svar!
 
Det er bare å fylle rett fra gjæringskarret, jeg har kran på mitt gjæringskar som gjør det enklere. Jeg fyller fatet som vist på dette bildet.

overforing-jpg.37115


Jeg tapper litt øl for å se om det er ferdigkarbonert.

Etter det er karbonert kan du koble fra co2 om du vil, og koble den på igjen når du tapper.
 
Jeg mener total lukket overføring er litt over kill, i hvertfall ikke det første du trenger å tenkte på,
men prøv tøm fatet med så mye CO2 som mulig, purge headspace og karboner gjerne naturlig så slipper du å tenke på det
 
Jeg benytter fat som et helt uten oksygen når jeg overfører fra et gjæringskar som er helt tett (f.eks fermantasaurus). Dersom jeg gjærer i bøtte overfører jeg til fat på følgende måte: Sett gjæringskaret høyt, monter en slangebit på krana, og før slangen ned i corneluisfatet nedenfor. Åpne krana, fyll opp. Sett på lokket. Sett på co2 m trykk (purge gjerne (napp i ventilen på fatet et par ganger)).

Øl på fat blir ikke stående i månedsvis uansett, så ingen grunn til å være livredd for oksygenering.

CO 2 setter du på med en gang, og dette må være på til fatet er tomt.
Kalkulatorer er fint, men prøvesmaking er ikke feil det heller. Det går fortere om du bruker høyt trykk et par dager, før du setter ned til «serverings-trykk». (Men med høyt trykk tapper du ut ølen mye kjappere enn ved lavt trykk, som igjen påvirker skummingen)

Bare å prøve seg frem, det værte som skjer er st det blir flere smaksprøver.
Underkarbonert øl kan tilsettes co2.
Overkarbonert øl kan lett «dekarboneres» :)
 
Tilbake
Topp