Karbonering på flaske

Etter 5 måneder som hjemmebrygger har jeg rukket å komme til batch nr 12. Jeg har tappet på både flasker og fat (Cornelius), men jeg har vanskeligheter for å oppnå nok kullsyre. Jeg har tilsatt fra 5 til 8 mg sukker (i form av kokt lake) pr liter og satt i romtemperatur i 14 dager før alt er satt på kjøl til 4 grader. Når jeg så tar opp flaskene etter kanskje 3-5 uker er det svært lite kullsyre. Jeg har videre lest om Gahrs "Andrimne Barley Wine" (som for øvrig er noe av det beste jeg har smakt av  øl) der han tilsetter en halv pakke gjær før flasking. Kan jeg gjøre dette med alle typer øl for å få mer kullsyre, eller etter dette fornuftig kun ved brygging av Barley Wine.

Er det noe som har erfaring med tilsetting av gjær sammen med primingen?
 
Per Skaug skrev:
Jeg har tilsatt fra 5 til 8 mg sukker (i form av kokt lake) pr liter

Antar dette er skrivefeil, 5 mg er 1/1000 av det du trenger.
Nok sukker, 5-8 gram pr. liter og tette flasker er det som skal til.

Gahr sitt øl er veldi akoholsterk, kanskje derfor hab tilsatte mer gjær og evt. gjær som tåler høyt alkoholnivå, eller hva Gahr ?
 
Det er vanligvis helt unødvendig å tilsette ny gjær før flasking. Unntaket er, eller kan være, svært sterke øl. 8 gram sukker per liter øl skulle også gi rikelig med kullsyre, og 14 dager skulle være nok tid. Jeg ville heller sett på måten du tilsetter sukkerlaken: blir den jevnt fordelt i hele brygget, eller legger den seg på bunnen av gjæringskaret? For min del har jeg best erfaring med å tilsette sukkerlaken til en tom vinballong, som jeg så overfører det ferdige brygget til med en hevert. Da blir laken jevnt fordelt uten at jeg trenger å røre og virvle bunnfallet i gjæringskaret. Selv når jeg har kaldkræsjet gjæren og tilsatt gelatin, slik at det bare såvidt dannes bunnfall i flaskene, er det likevel nok gjær til at ølet blir karbonert innen rimelig tid.

Pre-post-edit: jeg leste mg som g: om du virkelig har brukt 5-8 mg per liter, bør du gå over til gram isteden.
 
Jeg mente gram og ikke mg. Beklager.

De første gangene tilsatte jeg sukkerlake direkte i flaske med pipette før tapping, men senere har jeg tappet om til ny dunk eller rett på Corneliusfat og tilsatt sukkerlaket slik at den blir jevnt fordelt på fatet/ dunken.
 
Per Skaug skrev:
Jeg mente gram og ikke mg. Beklager.

De første gangene tilsatte jeg sukkerlake direkte i flaske med pipette før tapping, men senere har jeg tappet om til ny dunk eller rett på Corneliusfat og tilsatt sukkerlaket slik at den blir jevnt fordelt på fatet/ dunken.

Om du tilsatte 8 Gr pr liter direkte i fatet, og det samme direkte i flaskene, uten å oppnå nok kullsyre. Da mistenker jeg at du ikke har helt tette fat og korker..

Hvordan korker du?
 
Jeg har brukt nye Corneliusfat, og jeg har korket med vanlig ølkapsel og i noen tilfelle patentkork. Dette har altså stått 14 dager i romtemparatur. Kan det være for kort tid?
 
4-5 dager er vanligvis nok. Det kunne kanskje være en idé å ha noe av ølet på PET-flasker, så du kan kjenne på dem etterhvert som de karboneres.
 
Per Skaug skrev:
Jeg har brukt nye Corneliusfat, og jeg har korket med vanlig ølkapsel og i noen tilfelle patentkork. Dette har altså stått 14 dager i romtemparatur. Kan det være for kort tid?

Om du trykksetter fatene litt etter at du har tilsatt sukker, så minker risikoen for lekkasjer.  Men hvorfor du ikke får kullsyre i flasken er noe mystisk..

14 Dager skal være tid i massevis for å utvikle kullsyre.

Ved hvilken temp tester du ølet?
 
Har erfart at 14 dager er litt lite til å få kullsyre nok men det kan nok komme av at temperaturen ikke har vært stabil nok.  De første bryggene mine tok så lang tid å få kullsyre nok i at jeg vurderte å kutte naturlig karbonering men etter hvert har jeg fått dreis på det og bruker helst denne metoden nå.
 
Oddvar Demmo skrev:
Gahr sitt øl er veldi akoholsterk, kanskje derfor hab tilsatte mer gjær og evt. gjær som tåler høyt alkoholnivå, eller hva Gahr ?

det var tanken, ja. i "vanlige" øl, skal det ikke være nødvendig med ny gjær.
 
Torga skrev:
Om du trykksetter fatene litt etter at du har tilsatt sukker, så minker risikoen for lekkasjer.  Men hvorfor du ikke får kullsyre i flasken er noe mystisk..

Absolutt nødvendig på de siste fatene jeg fikk, ellers vil co2en som dannes under gjæring bare sive ut.
 
Tilbake
Topp