Karbonering på flaske

Hei!

Et forhåpentligvis lett nybegynnerspørsmål. Skal flaske min "DIPA". Den hadde en OG på ~1090 og FG på 1020. Volum er 40 liter. Høres 300 gram sukker greit ut? I følge beersmith skal det gi Carbonation level av litt under 2,5 - men jeg sliter litt med å finne noen kilder som sier hvor CarbLevel bør ligger for IIPA/DIPAs. Er litt redd for å lage flaskebomber - må ha ølet på kjøkkenet forå få karbonert det - det er nok for kaldt i kjelleren...

Takker for hjelp :)

-Torkil
 
Et spørsmål til:
Når må man tilsette gjær for karbonering på flaske...? Blir det naturlig nok gjær i flaskene til å omgjøre sukkeret til alkohol og co2?
Jeg ser liksom ikke noe tegn til gjær på flaskene - og når jeg stakk om ølet til gjæringskar ble jo naturlig nok gjæret liggende godt igjen på bunnen av mine gjæringskar med DIPA...
Er litt nervøs siden det er mitt første ordentlige øl, så burde vel bare RDWHAHB - eller rettere sagt, vente 10 dager til siden jeg flasket på tirsdag - men man undrer jo underveis :)
 
Torkil skrev:
Når må man tilsette gjær for karbonering på flaske...? Blir det naturlig nok gjær i flaskene til å omgjøre sukkeret til alkohol og CO₂?
Jeg ser liksom ikke noe tegn til gjær på flaskene - og når jeg stakk om ølet til gjæringskar ble jo naturlig nok gjæret liggende godt igjen på bunnen av mine gjæringskar med DIPA...

Normalt er det ikke noe problem med nok gjær på flaskene. Det er nesten ingenting som skal til og så lenge ølet ikke er filtrert, har vært ekstremt lenge på gjæringskar e.l. så ville jeg ikke bekymre meg.
 
Tilbake
Topp