Karbonering - temperartur

V

Vidar Ø

Vi har laget en tsjekkisk pilsner. OG var 1052 og FG 1013. Tilsatte sukkerlake og flasket ølet da gjæringen var ferdig. Ble satt direkte i garasjen, og har stått der i snart to uker på 2-3 grader.

Her sier vel egentlig teorien at ølet skal først skal stå varmt en uke, for kullsyre, og så kaldt. (Har finstudert teiorien nå i ettertid).

Har prøvd en flaske nå, og ølet er veldig daut. Mener å huske at jeg tidligere har fått fin kullsyre i ølet ved først å sette det kaldt og deretter å sette det varmt en god stund etter flasking. Hva er lurest nå, sette ølet varmt noen dager og så kaldt eller la det stå kaldt et par uker til og så varmt? Noen som har erfaringer?
 
Før eller siden må du sette det varmt slik at det blir karbonert. Og det er flere fordeler enn ulemper ved å sette det varmt nå. Så la det få en uke eller to i romtemp...
 
Hiver meg på denne. Har en batch som har stått flasket i 2 uker i ca 18 grader. Åpna en flaske i går og det var dårlig med futt (ja, har hatt i sukkerlake..5g pr liter).

Samme fremgangsmåte har gitt bra med kullsyre på tidligere brygg, så lurer på hva som har skjedd.. kan det være gjæren som er dårlig? Brukte safale S04.
 
Min erfaring er at pils trenger mye lenger tid, opp til 2 måneder dersom du setter det rett til kjøling. Det er bare å smøre seg med tålmodighet
 
Øk temperaturen til 23 - 25 grader og la det stå en uke til så blir det bra :)
 
Øk temperaturen til 23 - 25 grader og la det stå en uke til så blir det bra :)
 
Hei.

Jeg har begrenset plass til kjølig lagring.
Hvordan vil det gå med ølet hvis jeg lar flaskene stå på ~18 grader i ukesvis etter karboneringen er satt i gang?
Ser at det anbefales en temperatur på 4-15 grader i ukene etter karbonering.

Regner med at selve karboneringen blir greit begrenset av mengden sukker som tilsettes.
Så da er det kanskje bare holdbarheten som lider, eller?
 
Oksidasjon går raskere jo høyere tempen er. Det går utover smaken.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Hei. Leger til et ekstra spmål i denne tråden

Kan det være en ide å bytte korker på flaskene etter den første romtempraturuken før de avkjøles ?

Tenker på letter trykket i flaskene men vet ikke om det kan endre smaken ?
 
Bjørn A. skrev:
Kan det være en idé å bytte korker på flaskene etter den første romtempraturuken før de avkjøles ?
Tenker på letter trykket i flaskene men vet ikke om det kan endre smaken ?

Nei, ikke gjør det.
 
Så lenge man er saklig i sine svar så er det fint, men alderdom har nok ingen sammenheng med erfaring i brygging :) Takk for et meget informativt svar.
 
Faren for pksidasjon vil øke dersom du bytter korker. Ved å bytte kork slipper ny luft inn i flaskene.
 
Takk for svar.:) Jeg har hatt noen problemer med et par brygg hvor det er brukt 3 g sukker pr. halvliterflaske som ble lagret ca 1 uke på 20 grader og deretter 10-13, men hver gang flaskene har blitt åpnet så har det fosset over.
Derfor søkte etter en løsning på det.
 
Bjørn A. skrev:
Takk for svar.:) Jeg har hatt noen problemer med et par brygg hvor det er brukt 3 g sukker pr. halvliterflaske som ble lagret ca 1 uke på 20 grader og deretter 10-13, men hver gang flaskene har blitt åpnet så har det fosset over.
Derfor søkte etter en løsning på det.

Med så lite sukker, så høres dette ut som en gusher infection.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Jeg regner med at en gusher infection pleier å føre med seg off-flavoure eller bismak ?

Vasker ganske nøye før og etter brygging. Ølet blir godt med en fin topp, men vulkan for de 2 sistnevnte brygg.
 
Hei,

Låner denne tråden til et lignende spørsmål. Jeg har brygget 7 batcher med øl, og det har for det meste gått fint. Batch nummer 7 er en Belgisk WIT med et sett fra olbrygging.no. Den har stått og gjæret ca. 3 uker, og gikk fra OG på 1046 til FG på 1015. Flasket den på fredag, ble 2 og en halv kasse med 0,33 flasker. Har brygget noe hveteøl tidligere(2 batcher), og det har det blitt litt mye futt i, så jeg har redusert litt på sukkerinnholdet ved flasking. Har bruket denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og brukt German Wheat Beer og 3,3 volumes. Det tilsvarte ca. 190 gram hvitt sukker på ca. 22 liter.  (8,63 gram per liter). (Tidligere opp mot 10 gram per liter)

Så til spørsmålet...Satte flaskene på kjøkkenet for å få litt karbonering nå i starten. Det har jo vært svært varmt di siste dagene, opp mot 27 grader inne. I dag når vi kom hjem hadde 3 flasker eksplodert og det var glasskår og øl over hele kjøkkengulvet :-( Spørsmålet er altså om temperaturen kan ha forårsaket dette eller om det er ujevnt sukkerinnhold?

Jeg stikker om til et nytt kar når jeg tapper som jeg har sukkerlaken i bunnen på, og har til nå kun regnet med at "whirpool" effekten har sørget for god nok blanding av laken med ølet. Jeg ser at flere bruker mindre sukker, men jeg synes at hveteølet skal være litt "spritzy" og 5 gram per liter har gjort øllet litt flatt for min smak.

Hva tror dere?? Jeg er jo ganske fersk i faget her så alle tips mottas med takk :)

/Baard
 
Tilbake
Topp