Karbonering

Det letteste er nok å tappe ølen til et kar du allerede har sukkerlake i slik at laken blander seg ut med ølet. Så tapper du på flasker fra dette karet, flaskefyller er gull.

Ta av lokket og putt den saniterte heverten oppi og tapp slik at du følger overflaten nedover og stopp når du kommer til grumset. Du må nok tippe karet når du kommer ned mot bunnen, gjør dette forsiktig da en brå bevegelse virvler opp gjæren i bunn rimelig fort.
Når man har tappet ølet over til karet med sukkerlaken, er det bare å tappe i flasker på direkten eller bør det stå litt før man tapper det på flasker? Evt hvor lenge bør det stå før man tapper på flasker?
 
Når man har tappet ølet over til karet med sukkerlaken, er det bare å tappe i flasker på direkten eller bør det stå litt før man tapper det på flasker? Evt hvor lenge bør det stå før man tapper på flasker?
Da er det bare å få det på flaske, for nå har gjæra fått mere sukker å spise, og hvis det skal bli nok kullsyre i flaskene må ølet flaskes og korkes med en gang.

Lykke til!
 
Henger meg på denne, så me slepp nok ein tråd.

Har søkt rundt på forumet om info kring cold crash og naturleg karbonering, utan eintydige svar. Så eg spør her:

Må eg rekne lenger tid til naturleg karbonering når eg har kaldkrasja ølet? Har stått i 2 veker på 20 grader no, men det er knapt litt kribling på tunga.
(Det skal og nemnast at eg har nytta coopers drops, som eit eksperiment, og hatt i kun 1 drops pr. 0,5l. flaske, noko som gjer ein del mindre kolsyre. Er ikkje glad i for mykje kolsyre i single hop-prosjekt, så dette var relativt tilsikta...)
 
Henger meg på denne, så me slepp nok ein tråd.

Har søkt rundt på forumet om info kring cold crash og naturleg karbonering, utan eintydige svar. Så eg spør her:

Må eg rekne lenger tid til naturleg karbonering når eg har kaldkrasja ølet? Har stått i 2 veker på 20 grader no, men det er knapt litt kribling på tunga.
(Det skal og nemnast at eg har nytta coopers drops, som eit eksperiment, og hatt i kun 1 drops pr. 0,5l. flaske, noko som gjer ein del mindre kolsyre. Er ikkje glad i for mykje kolsyre i single hop-prosjekt, så dette var relativt tilsikta...)
Rist flaskene litt, og sett dem inn på varmekablene (Hvis du har det). La det stå der noen dager, og RDWHAHB!
 
Henger meg på denne, så me slepp nok ein tråd.

Har søkt rundt på forumet om info kring cold crash og naturleg karbonering, utan eintydige svar. Så eg spør her:

Må eg rekne lenger tid til naturleg karbonering når eg har kaldkrasja ølet? Har stått i 2 veker på 20 grader no, men det er knapt litt kribling på tunga.
(Det skal og nemnast at eg har nytta coopers drops, som eit eksperiment, og hatt i kun 1 drops pr. 0,5l. flaske, noko som gjer ein del mindre kolsyre. Er ikkje glad i for mykje kolsyre i single hop-prosjekt, så dette var relativt tilsikta...)


Lurte på det samme og fant:
Will Bottle Carbonation Take Longer if I Cold Crash My Beer?
Yes. Since cold crashing will remove some (but not all) of the yeast from the beer it will take longer to carbonate the beer in the bottle. Bottle carbonation is done by yeast consuming the priming sugar that is added to the beer while bottling. The yeast gives off alcohol and carbon dioxide as a result, carbonating the beer. With fewer yeast cells it will take longer for this process to occur. Instead of the regular two weeks of waiting for carbonation you might be waiting three or four weeks, sometimes even six weeks depending on the beer style.

Kilde: http://www.homebrewingstoredirectory.com/8-things-you-should-know-about-cold-crashing-beer/

Har dog ikke noen erfaring med dette ettersom jeg kun har cold kræsja lager som uansett har stått veldig lenge før jeg har åpnet første flaske.
Når kræsjer jeg en ale som skal drikkes om 3 uker og vurderer om jeg skal slenge i noen gram US-05 i omstikkingskaret når jeg skal tappe på flaske. Lurt?
 
Måler fg 09 og skulle målt 06. Gjærer så smått fremdeles. Wlp400. Må flaske i kveld...
Skal karbonere til 2,5 vol CO2.

1000-kronersspørsmålet er da hvor mye mindre sukker jeg skal bruke for å til slutt treffe 2,5... Skal jeg feks sukre som om jeg hadde fg 06 og ville hatt 2,0 vol CO2? Her er jeg virkelig på tynn is...
Mens jeg nå sitter og skriver konkluderer jeg så smått med at jeg må vente et par dager til og heller skaffe meg barnevakt senere i uka. Bollocks!

Men uansett, hadde vært moro å få svar på spørsmålet:)
 
Tilbake
Topp