Karbonering

Nå i helgen flasket jeg min belgiske wit. Skal den nå stå 2-3 uker i romteperatur og deretter settes i kjøleskap for lagring?

På fredag skal jeg også flaske en IPA, regner med at det er samme prosess på denne?
 
La ølet stå i romtemperatur til det er ferdig karbonert. Tiden kan variere, men smak litt underveis. to uker er nok i de fleste tilfeller. Sett det kalt når det er der du vil ha det.
 
Da lar jeg det stå i 2-3 uker. Skal på ferie 2 uker i mellomtiden, så det passer egentlig fint.

Nå vet jeg at smaken forandrer seg jo lengre det står og det er helt sikkert ingen gode svar på dette, men fyrer løs fordeom; kan det være godt drikkende etter 2-3 uker med karbonering og 1 døgn kjøling? Eller er det bedre å la det stå også 2-3 uker på kjøl før man kaller det ferdig og begynner å drikke "regelmessig" på det.

Regner med at svaret blir at man må prøve seg fram og at det kan variere fra øl til øl og fra brygg til brygg, men greit å spør uansett :)
 
Jeg smakt min første IPA igår etter 10 dager karbonering, nærmest en religiøs åpenbaring :)
Ta frem en flaske hver uke å smak
 
Jeg smakt min første IPA igår etter 10 dager karbonering, nærmest en religiøs åpenbaring :)
Ta frem en flaske hver uke å smak

Aaaamen to that. Jeg har også en IPA flasket på lørdag (batch prime med sukkerlake i bunn av tappekar før omstikking). Tok en flaske i går bare som et referansepunkt, og det var faktisk litt karbonade:p allerede da. Og smaken lover aldeles for meget også... "Den som venter forgjeves venter på noe godt"
 
Vel, hvis den blir så god som den gir intrykk av nå kan det hende jeg deler oppskriften her ;)
Og da tror jeg nok den kan passe godt til en god burger. Jeg kan forsikre at det er fint lite mø i den.
 
Sett ølet kjøleskapskald om du har mulighet etter karbonering. Nå etter at jeg har startet med å lagre ølene i kjøleskap holder de seg utrolig mye bedre, en IPA er fortsatt en IPA etter flere uker uten å miste fult så mye aroma. Når jeg bare lagret i romtemperatur mistet den aroma etter bare 3-4 uker.
 
Sett ølet kjøleskapskald om du har mulighet etter karbonering. Nå etter at jeg har startet med å lagre ølene i kjøleskap holder de seg utrolig mye bedre, en IPA er fortsatt en IPA etter flere uker uten å miste fult så mye aroma. Når jeg bare lagret i romtemperatur mistet den aroma etter bare 3-4 uker.

Notert! Takk for tips :cool:
 
Det var vel første gangen IPA ble smakt etter nøyaktig 10 dagers karbonering da. Case closed.
 
Nop, men det er vel noe av poenget
man utvikler seg som ølbrygger og denne gangen var det ekstra godt ;)
 
Tror de vil grammatikken/setningsoppbyggingen til livs her, ikke hvorvidt din opplevelse var god eller opplevd før.

"Jeg smakt min første IPA igår" tolkes vel som at du i går smakte din første IPA. Derav kommentarene rundt det ;)
 
Jeg har satt min første batch, den har gjæret på 16 grader i 10 dager, og det viser seg å være for lav temperatur. Derfor har jeg satt den inn i et rom med 20 grader og bloppingen har startet igjen. Ølet står på en dunk uten tappekran. Når jeg skal ha det over i flasker (og karboneres), er det to måter å gjøre det på. Enten via en annen dunk eller rett i flaskene. Hva lønner seg?
Rett i flaskene gir nok mer grums......men mer jevn fordeling av sukkeret. Hvordan gjør jeg overfyllingen i praksis?
Tar jeg av lokket på dunken? Jeg har hevert, men hullet der gjærlåsen er, er ikke stort nok for heverten, og jeg vil at dette skal gå bra! Takk for eventuelle svar:)
 
Det letteste er nok å tappe ølen til et kar du allerede har sukkerlake i slik at laken blander seg ut med ølet. Så tapper du på flasker fra dette karet, flaskefyller er gull.

Ta av lokket og putt den saniterte heverten oppi og tapp slik at du følger overflaten nedover og stopp når du kommer til grumset. Du må nok tippe karet når du kommer ned mot bunnen, gjør dette forsiktig da en brå bevegelse virvler opp gjæren i bunn rimelig fort.
 
Ja, bruk hevert for å få ølet fra gjæringskaret over til nytt kar med tappekran. Deretter tappes ølet på flasker med en egnet flasketapper som festes på kranen (etter sukkerlake er rørt godt – men forsiktig – inn i ølet).
 
Tilbake
Topp