Karbonering

Jeg holder for tiden på med mitt første brygg (har stått å ploppet et par dager), og trenger litt hjelp.
Det er så mye forvirrende informasjon ute å går at jeg blir surrete.
Det jeg lurer på er når jeg kan tappe det på flasker for karbonering? Og er dette det samme som sekundærgjæring?
Det som var plane min var å koke opp litt sukkerlake (ca 6 gr sukker pr liter øl) og helle dette på en dunk, deretter tenkte jeg å tappe ølet over i denne dunken for å få blandet det før jeg tapper det på 1,5 liter brusflasker med det samme og setter disse i romteperatur til flaskene er harde, for deretter å sette dem kjølig til de er klarnet eller jeg ikke klarer å vente lenger?

Høres dette ut som en grei plan?....
Eventuelt hvor lenge bør jeg la det stå før jeg gjør dette?

Det er forresten overgjæret øl jeg lager.... :)
 
La det stå to uker, det er den brukte regelen.
Sekundergjering er å tappe ølet over på ny gjeringsdunk etter ca. en uke, da har du fått bort endel bunnfall og får lite igjen i sekunderkaret, men ikke stress med det, la det stå to uker, tapp forsiktig over i ny dunk med det sukkerret du vil ha for å få kullsyren du vil ha, la det blandes uten å få inn luft, tapp så videre på flasker fremdeles uten å få inn luft i ølet, la stå en uke i god romtemp, så kan du begynne å skjekke ut hva du synes.
 
Takk for kjapp tilbakemelding, det er supert. Da lar jeg det bare stå et par uker før jeg gjør noe mer.

En ting til jeg lurte på. Er det noe i veien for å bruke overgjær til en lager? F.eks en ekstra lys pilsner?
 
Du får sikkert et godt øl, men det blir ikke lagerøl av det. Overgjær trives ved romtemperatur, og da dannes det langt mer estere (fruktighet) i ølet enn om man bruker en lagergjær og gjærer ved rundt 10 C.
 
Hvis du vil bruke overgjær for å lage noe lett og lyst så anbefaler jeg å prøve på en Kölsch.
Disse er veldig lyse og lettdrikkelige - perfekt for sommeren. Men du må da bruke en egen kölsch-gjær.

Arne :)
 
Nok en gang takk for kjappe svar og gode råd....  :)

Har dere en side eller gjerne fler hvor det er lett å bestille råvarer til ølbrygging?
 
En annen sak jeg lurte på med karboneringen. I stedet for å tilsette sukker og ha det på flasker, lar det seg gjøre å ha alt sammen i en større plastdunk å karbonere på den? Jeg tenker da på en slik stor 25 liters dunk som de har på f.eks. europris. (en slik som ser ut som syrekannene vi har på gården)
Det gjør i så fall ting mye lettere, for da slipper jeg alle flaskene.
 
For å holde på kullsyren må du ha en beholder som holder på trykket. Eller mener du bare å blande ut sukkerlake med ølet i en dunk for så å tappe det på flasker? Hvis det er det du tenker på, så er det vanlig praksis. Det er enklere enn å tilsette en tilmålt mengde sukkerlake på hver enkelt flaske.
 
Nei, det var som Oddvar Demmo svarte på her. Hadde tenkt å gjøre karboneringen på dunken, å la det stå på den hele tiden. Men er det fare for en liten atombombe så er det vel kanskje ikke verdt det. Og da ryker jo hele stasen på en gang.... :jaha:
 
Det er definitivt ikke verdt det. Og om dunken hadde tålt trykket, hadde du likevel ikke hatt noen måte å få ølet greit ut på...
 
Tar vi for oss de ordinære gjeringsbøttene vi gjerne bruker og et vanlig karboneringstrykk på 1 bar trenger vi 1017 kg, 1 tonn for å holde nede lokket, eller en middels personbil, da kan man se for seg hva som skjer.
 
Spiller det noen rolle hvordan vørteren blir nedkjølt? Jeg kjølte ned vørteren ved å sette kokekaret i en balje med sirkulerende kaldt vann og fikk den ned i 20 grader på ca 30 min?
Jeg ser de fleste mener at en vørterkjøler er et must, men er det det hvis andre måter fungerer? :jaha:
 
Tilbake
Topp