Karbonering

Jeg prøvde meg på et nytt brygg i går, og alt gikk smertefritt. Fikk satt det til gjæring og i går kveld var gjæringen godt i gang. I dag tidlig gjæret det enda bedre (omtrent et plopp hvert andre sekund), men nå i kveld når jeg sjekket igjen er det nesten to minutter mellom hvert plopp. Tempen i rommet er på ca 20 grader.
Jeg brukte en frysetørret overgjær (20 gram på ca 24 liter).
Noen som har en formening om hva som skjer?

Jeg har nå hatt mitt første brygg til karbonering i romtemperatur i fem dager og satt de til "godgjøring" i kjellern hvor det er ca 8-9 grader.
Er dette en grei temp å ha de stående på?

En annen ting jeg merket meg var at når jeg åpnet ene flasken (måtte prøve) så skummet det godt, men alt bunnfallet fløt opp til toppen.
Er dette normalt?

Jeg hadde også satt pris på dersom noen kan svare meg på mitt forige innlegg også...  :help:

Jeg skulle la det stå minst en uke men 'standard' to, vamt til ettergjæring. Men hvis du kjenner ikke lengre sukkersøt smak, da kan det godt være ferdigkarbonert. 8-9 til modning-lagring er helt greit.

Det skal sikkert lengre til før at øllet blir klart og bunnfallet fester seg på bunnen. Men det kan hende at gjærtypen du brukte legger seg ikke så fast (flokulerer dårlig).

F. V. skrev:
Jeg prøvde meg på et nytt brygg i går, og alt gikk smertefritt. Fikk satt det til gjæring og i går kveld var gjæringen godt i gang. I dag tidlig gjæret det enda bedre (omtrent et plopp hvert andre sekund), men nå i kveld når jeg sjekket igjen er det nesten to minutter mellom hvert plopp. Tempen i rommet er på ca 20 grader.
Jeg brukte en frysetørret overgjær (20 gram på ca 24 liter).
Noen som har en formening om hva som skjer?

Ugjæret eller litt lekk lokk, har du mulighet for å ta en prøve får du svaret. 20 gram og 20 grader er ganske mye så det kan godt være utgjæret men nå er det gått så lang tid at det er det :)

Tilbake
Topp