Samme, men du må ta hensyn til volumet på selve beholderen. Skal du karbonere 15 liter i et 30 liters fat, må du beregne sukkeret til 30 liter. Dette fordi headspace også må karboneres, slik at du beholder likevekten mellom øl og headspace.Kan man karbonere med sukker i ølfat? Eller blir fatet for stort for at det blir gjennom karbonert? Hvordan er oppskriften/hvordan går jeg frem? Og hvor mye sukker pr liter på lager øl. Blonde Lager?
Hvis du skal ha det på fat og ikke flasker trenger du ikke å røre det inn. Det fordeler seg selv over tid. (Når du skal ha det på flasker må du røre for å fordelendet jevnt i fatet før du tapper)Okei. Må jeg røre det inn etter jeg har helt det ned i fatet? Eller skal det bare stå?
Vannmengden betyr ingen ting. Det er bare for å få kokt og desinfisert. Bruk 1/2L vann, maks. Rør slik at sukkeret blir oppløst. Ginet oppkok under lokk og sett til kjøling i f.eks. en vaskekum med kaldt vann. Lokket skal være på fra kok til du heller det i fatet fornå holde sukkerblanding steril.I følge kalkulatoren trenger jeg 142 gram sukker til 30l hvis den står i romtemperatur på feks 22C. Hvor mye vann trenger jeg til den mengden sukker? Er det helt vanlig husholdningssukker man skal bruke?
Ok. Hvor lenge skal dette da stå i romtemperatur? Kan jeg etterhvert sette det ut på verandaen til kjøling?Vannmengden betyr ingen ting. Det er bare for å få kokt og desinfisert. Bruk 1/2L vann, maks. Rør slik at sukkeret blir oppløst. Ginet oppkok under lokk og sett til kjøling i f.eks. en vaskekum med kaldt vann. Lokket skal være på fra kok til du heller det i fatet fornå holde sukkerblanding steril.
Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.Ok. Hvor lenge skal dette da stå i romtemperatur? Kan jeg etterhvert sette det ut på verandaen til kjøling?
Det jeg mener er etter sukkeret er lagt inn i fatet sammen med ølet. Hvilken temperatur må det stå i?Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.
2 uker romtemperatur er vel standard. Kan stå kaldere, men da tar det lenger tid.Det jeg mener er etter sukkeret er lagt inn i fatet sammen med ølet. Hvilken temperatur må det stå i?
Jeg tror egentlig det hadde gått helt fint å helle det oppi ganske varmt også. Det er så små mengder, så temperaturen i ølet stiger ikke så mye. Men jeg lar det også alltid stå litt før jeg blander det inn.Det må stå til det er mindre enn 30 grader for ikke å drepe gjæren. Det blir fortest kaldt i et vannbad. I f.eks. vask eller større gryte med kaldt vann. I vannbad tar det vel 15ish minutter. I luft går det vel kanskje mer enn en time.
Det gjør nok det, men hvorfor ta sjansen?Jeg tror egentlig det hadde gått helt fint å helle det oppi ganske varmt også. Det er så små mengder, så temperaturen i ølet stiger ikke så mye. Men jeg lar det også alltid stå litt før jeg blander det inn.