Karbonering

Eg pleier å tappe fra gjæringsdunken (60l labb) frå kran i botnen, via slange som er splitta til to ut-ventilar. Fyller to fat i ein sleng. Opnar sikerheitsventilen og let star-san skummet sive ut der etterkvart som fata fyllast. Stappar ein slange nedi duplex-gjærlåsen og set på eit lite co2 trykk på gjæringsfatet. Då går tappinga som ein leik. Må berre passe på trykket for det skal forsvinnande lite til før lokket på gjæringspannet bular faretruande.
 
Roger skrev:
Pust bare ikke inn CO₂,en Tobeinte liker ikke det, ikke firbeinte heller. :noway:

Ellers er dette super måte å gjøre det på. Ingen fare for oksidasjon.
Ingen fare for det, man klarer ikke puste ren CO₂ :)
 
protto skrev:
Eg pleier å tappe fra gjæringsdunken (60l labb) frå kran i botnen, via slange som er splitta til to ut-ventilar. Fyller to fat i ein sleng. Opnar sikerheitsventilen og let star-san skummet sive ut der etterkvart som fata fyllast. Stappar ein slange nedi duplex-gjærlåsen og set på eit lite CO₂ trykk på gjæringsfatet. Då går tappinga som ein leik. Må berre passe på trykket for det skal forsvinnande lite til før lokket på gjæringspannet bular faretruande.
Smart! Hehe! Ser for meg å skyte av lokket på gjæringspannet:)
 
FredT skrev:
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hvodan får du "primet" dette. Altså hvordan få det til å begynne å renne fra gjæringsdunk til utkopplingen på Cornyen?

Jeg kobler en slange til CO₂ koblingen og suger i denne. Man trenger ikke å ta magadrag med CO", bare ta den i munnen. Denne slangen kommer aldri i kontakt med vørten om du holder den høyt. Og du kan ta en øl og komme tilbake når fatet er fullt.
 
Takk for grei forklaring. Spesielt det med å kunne ta en øl å så komme tilbake lyder som som søt musikk i mine ører - skal prøves ganske snart...
 
BjarneHB skrev:
FredT skrev:
hvorfor ikke tappe via tapperøret? Bruk bare hevertprinsippet motsatt vei på fatet.

Hvodan får du "primet" dette. Altså hvordan få det til å begynne å renne fra gjæringsdunk til utkopplingen på Cornyen?

Jeg kobler en slange til CO₂ koblingen og suger i denne. Man trenger ikke å ta magadrag med CO", bare ta den i munnen. Denne slangen kommer aldri i kontakt med vørten om du holder den høyt. Og du kan ta en øl og komme tilbake når fatet er fullt.
Smart som jeg var/er så spurte jeg deg om tips til å desinfisere og tappe på fat, BjarneHB! Så du skal ha all ære! Jeg tapper øl som bare det nå! Genial metode! Skål!!
Måtte bare dele den med flere!:)
 
Tilbake
Topp