Karboneringsfeil?

Signal

Norbrygg-medlem
Første BIAB brygg (IPAish sak) har stått 2 uker til karbonering i 18-20 grader med litt over 6 g/l sukkerlake.
Det er litt CO2, men ikke på langt nær så mye som det skal være.
Skal jeg la det stå en uke til, men øke temp til 25 grader? Har en badstue som ellers bare brukes som ekstra bod. Eller må jeg ha på mer sukker?
Kjipt om det ble tull med karbonering, for ølet ble bra ellers!

Første BIAB brygg (IPAish sak) har stått 2 uker til karbonering i 18-20 grader med litt over 6 g/l sukkerlake.
Det er litt CO2, men ikke på langt nær så mye som det skal være.
Skal jeg la det stå en uke til, men øke temp til 25 grader? Har en badstue som ellers bare brukes som ekstra bod. Eller må jeg ha på mer sukker?
Kjipt om det ble tull med karbonering, for ølet ble bra ellers!
Kan også hjelpe å vende på flaskene.

Riste dem litt? Kan jo det samtidig som jeg flytter den, selv om det har bunnfelt ganske bra på flaskene allerede. Spørs om det bunnfeller igjen på en uke da.
Har bare gjort dette et par ganger . Då har vi berre vendt flaskene forsiktig. Ikkje rista dei

Samme som alltid. Sukkerlake i nytt kar og omstikk med whirlpool. Fungert fint på 5 foregående brygg. Er nok temperatur, for står litt kaldere enn tidligere.

Jupp, prøv å snu litt på flaskene, bare så mye at gjæren kommer litt opp igjen, evt er det bare å være tolmodig , så blir det futt :)

Ofte så tar det noe lenger tid med alkoholsterkt øl enn mildere. Ipaen er vel kanskje rundt 6-7%?
Gjæren blir sliten, men det tar bare litt lenger tid.

Jeg er i samme båt. Har en APA som har stått 2 uker til lagring ved 22 grader. Snudde etter en uke. Fortsatt lite futt.
Skal la den stå lenger. Slutter den å karbonere om jeg lagrer den i kjøleskapet?

Den har en hvit sevje i bunnen. Er dette noe som forsvinner ettersom den karbonerer ferdig eller blir det om til et fastere bunnfall etterhvert?

Bunnfallet blir fastere etterhvert. La det stå i romtemp til karboneringen er ferdig, så kjølig. Ellers stopper det opp.
Jeg har satt alt i 25 grader nå, og vendt alle flaskene.

Lar du dem stå vendt eller bare gjør du en rask vending? Jeg åpnet en av dem jeg hadde latt stå opp ned i 1 minutt og den hadde sevje rundt åpningen :p

Lar du dem stå vendt eller bare gjør du en rask vending? Jeg åpnet en av dem jeg hadde latt stå opp ned i 1 minutt og den hadde sevje rundt åpningen :p
Snur forsiktig opp-ned og vender tilbake til utgangspunktet . Tenke det er greit.

frå min HTC "smart-tellefon "

Tilbake
Topp