Karbonert etter en dag?

Jeg hadde et brygg som stod totalt 3 uker på dunk hvor det ble tilsatt 320 gram honning etter 2 uker til en mengde veske på 12 liter. Dette gjæret ut (FG 1,01) og jeg tilsatte sukker som vanlig .
4 gram per halvliter i form av 2 sukkerbiter. Dette er kanskje i overkant men weiss bieren jeg lagde endte opp med å heller bli 10% underkarbonert enn overkarbonert.

Det spesielle her var at det virket nesten som ølet hadde dannet mer kullsyre enn det pleier, siden det hadde stått 3 uker på gjæringsfatet og det begynte nærmest å skumme i flaskene og samtlige flasker har fremdeles et godt lag med skum i seg på toppen.

Videre så bruker jeg pet flasker og de ble harde etter EN dag. På dag to er de ikke mye hardere (men kan vel ikke bli så mye hardere heller) så jeg lurer på om disse rett og slett er ferdig karbonert med en gang?

Dersom jeg tester en øl og jeg er fornøyd med karbonering, da kan jeg bare sett de kaldt pronto for å stoppe "galskapen" ? Vil ikke sprekke/overkarbonere så lenge de står kaldt? Hvor kaldt må de stå? :)

Vi har karbonert Wit/hveteøl med 8g per liter, og det ble bra. Du får jo bare såvidt jeg kan huske 4g Co2, noe som gir 2 Co2-enheter. Så har du ca 0,8-1 fra før.

Ville ha fulgt 1. tips. Hvis noe å bekymre seg for så er det bruken av sukkerbiter... ;)

Vi har karbonert Wit/hveteøl med 8g per liter, og det ble bra. Du får jo bare såvidt jeg kan huske 4g Co2, noe som gir 2 Co2-enheter. Så har du ca 0,8-1 fra før.

Ville ha fulgt 1. tips. Hvis noe å bekymre seg for så er det bruken av sukkerbiter... ;)

Sukkerbiter er null problem, av de tre batchene jeg har karbonert så var det den med omstikking og sukkerlake som gikk "åt skogen" ift karbonering.

Finner ut av dette etterhvert, skal åpne og følge med hvordan det utvikler seg

Raffinade, eller bordsukker, funker som regel greit det om øllet blir drukket kjapt, men jeg hadde aldri brukt det på en lager eller ales som skal ha noen mnd lagring før konsumering.

Jo, vanlig fersk ale som drikkes fort, særlig humlesterke typer, får jo bare en uke til karbonering før den er drikkeklar etter nedkjøling til ønsket temperatur. Da rekker det neppe å bli noe ugreier med bakteriene i sukkeret - det er i alle fall min erfaring. Men på lager så får jo bakteriene god tid til å sette preg på produktet. Av mine 25l batcher går 19 på fat og da ca 6 på flaske, og på enkelte typer som IPA og APA har jeg brukt vanlig sukker og det har gått helt fint, siden disse flaskene drikkes ganske fort. Men jeg hadde ikke tatt sjansen med hele batcher som skulle lagres. Da lager jeg sukkerlake og tilsetter flaskene med sprøyte, nettopp for å ungå omstikking med tilhørende fare for oksydering. Om du først insisterer på å bruke bordsukker bør du kjøpe engelsk sukker hos Rimi, det er mye renere enn det vi setter på bordet i Norge, som er fult av uhumskheter.
marmelade-2.jpg

Reinere med engelsk sukker fra Rimi??? Hvor tar du det fra?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Til opplysning vet jeg om ikke om dette var et godt råd (det er vanligvis det;)). Nå er faktisk brygget 100% karbonert etter min gane, og det har kun stått siden mandag kveld :O. I tillegg lukter det og smaker litt promp av brygg. Det kom ut et litt uappetittelig skum i begynnelsen når jeg heller, men så jeg lurer jo faktisk litt på infeksjon? Smaker greit nok, hadde bare den råtne egg følelsen gått bort.

Kommer til å sette dette kaldt nå, i og med at det er futt så det holder allerede, fornuftig? Skal jeg bare smake om en uke og se om det går riktig vei smaksmessig for å få pekepinn på eventuell infeksjon?

Har du oppskrifta?

Råtne egg kan det være gjæra som står for.

Du skriver FG 1.01. Dette tolker jeg som 1010. Har du fortsatt det hvis du rister ut Co2 på en prøve?

Ellers så synes jeg fortsatt at 1. råd står. La det stå 2 uker til karbonering, deretter kaldt.

Eg brukar også PET-flasker, og dei vert gjennomgåande harde etter eitt døgn. Har berre smakt på ølet etter to dagars karbonering, og har då ofte opplevd dette som godt karbonert.

Jo, vanlig fersk ale som drikkes fort, særlig humlesterke typer, får jo bare en uke til karbonering før den er drikkeklar etter nedkjøling til ønsket temperatur. Da rekker det neppe å bli noe ugreier med bakteriene i sukkeret - det er i alle fall min erfaring. Men på lager så får jo bakteriene god tid til å sette preg på produktet. Av mine 25l batcher går 19 på fat og da ca 6 på flaske, og på enkelte typer som IPA og APA har jeg brukt vanlig sukker og det har gått helt fint, siden disse flaskene drikkes ganske fort. Men jeg hadde ikke tatt sjansen med hele batcher som skulle lagres. Da lager jeg sukkerlake og tilsetter flaskene med sprøyte, nettopp for å ungå omstikking med tilhørende fare for oksydering. Om du først insisterer på å bruke bordsukker bør du kjøpe engelsk sukker hos Rimi, det er mye renere enn det vi setter på bordet i Norge, som er fult av uhumskheter.
marmelade-2.jpg
Hva mente du med urent norsk bordsukker?

Jeg synes også det kunne vært artig å høre hva slags urenheter som "det vanlige" sukkeret inneholder, gjerne med kilder ;)

Jeg quoter Gahr, han er så lengt jeg kan se den mest erfarne bryggeren her i tråden.

Vi gjorde en test på dette for et par år siden. Vi flasket et brygg, eller rettere sagt restene av at brygg. Så viste det seg at vi hadde laget for lite sukkerlake (bruker sprøyte rett i flaskene). De siste 10-15 flaskene ble primet med rent sukker og sukkerbiter. Etter ca 4-5 månder var ølet riktig så godt, med unntak av disse flaskene som var primet med rent sukker. Disse var i våre øyne udrikkelige, og ble helt ut. Det finne sikkert noen som ville ha drukket dette og sagt "godt øl"...

Sitter nå og drikker en mildt infisert APA brygget i våres. De som hevder at deres ol ikke blir infisert lyver eller er uvitende

Edit: Leif the Greate was present for a short while.

Edit2: Og homeopater er like troverdige som "ølkjennere" :)

Edit3: Jeg utfordrer tvilerne (menigheten?) til å gjøre samme test, så kan vi talast...

Sist redigert:
Kanskje ein også bør byrje og spraye bordsaltet med starsan før frukostegget er blautkokt.
Du er klar over at det som ikke dreper deg, styrker deg???

Hadde jeg vært deg hadde jeg byrjet 10-doblet bordsalt-inntaket. Kanskje du hadde utlevd de gamle heltene fra det gamle testamentet... Kjør på!!!

Tilbake
Topp