Karbonisering

Finnes det noen god måte å karbonisere på flaske? Når jeg setter mjøden min kommer jeg til å bruke en gjær med toleranse opp til 18%, og vil derfor gjøre den tørr på rundt 15%. Siden jeg vil ha den halvtørr, så må jeg stoppe gjæringen og tilsette sukker (hører laktose ikke er så lett å få inn i mjød...?...) antakelig vis i form av honning. Ettergjæring på flaske blir jo det ikke noe tema, vil jeg tro.

Finnes det noen god metode for å karbonisere den på flaske? Tenkte på å kjøpe en slik brusmaskin, men hørte det ikke var den beste måten...?...
 
Det eneste som går når du bruker gjærstopp er å karbonere kunstig, bruk cornelius , co2 og beergun eller motrykksfyller.
 
Jeg var under inntrykk av at den cornelius-saken er et fat, og da blir vel det dumt om man vil ha det på flaske...?...Hva er mottrykksfyller?
 
brygger du mjød, går jeg ut i fra at du bruker en del honning, og da trenger du ikke gjærstopp.
den vil ha nok restsødme uansett, siden honning har dårlig utgjæringsgrad.
det er dermed ok og etterkarbonere naturlig på flaske.
men mjød på 15%?
må bruke mye sukker??? og er det godt da?
uansett vil gjæren klare å ettergjære hvis den klarer 18%, men kanskje en ide å tillføre litt ny gjær til det....
 
Mitt inntrykk er at det er vanskelig å beholde restsødme når man stopper gjæring før toleransen til gjæren er møtt. Jeg skal høre litt med folkene på gotmead.com, men jeg har lest mye om flaskebomber o.l. når man har prøvd på det.

Kan hende jeg uansett bør vudere å tappe på fat og karbonere mens jeg fyller flaskene, for da vil jeg vel i det minste få et mer repeterbart resultat...?...
 
det jeg mener er at om du lar det gjære helt ut, vil du fortsatt ha restsødme av uforgjærbart sukker,
og det blir det ikke flaskebomber av, men stopping av utgjæringen gir bomber  som regel ja...
vet ikke hvilken ingredienser du har i oppskriften din, så det er litt vanskelig å si noe nøyktigere en det...
vanlig ølgjær klarer fint 10-12%, men jeg lager ikke sterkere øl enn 5-6%, og de har god restsødme...
 
Jeg får se hvordan det blir med første runde, som uansett kommer til å være flat. Ingrediensene er kun honning, vann og gjær :)
 
Du karbonerer ikke mens du fyller men fyller ferdi karbonert mjød/øl på flasker, du kan da bruke alle typer flasker.
Hvis du bruker brusflasker med skrukork kan du bruke denne fra petit, varenr.7169, du trenger i tillegg gassflaske og kulekobling for corneliusfat.
Partyman har lignende korker hvor du bruker en egen karbonator og sodastream flasker.
Og så kan du bruke tørris, mengden var tilsvarende ett fyrstikk svovel pr. flaske, eller var det to ? det går det an å finne ut av.
 
Takk for alle gode tips :) Nå skal jeg først lage en batch med halvvsøt for å ha noe å kose meg med til jul. Deretter skal jeg lage x batcher à 2 eller 5l med forskjellig gjær og smak. Når det er gjort, og jeg finner ut hva som smaker bajs og hva som er godt skal jeg lage en batch eller flere med noe godt og prøve meg på karbonisering. Så det blir vel først til høsten, men da har jeg i det minste tid til å spare ;)
 
Lars Kvanum skrev:
Jeg får se hvordan det blir med første runde, som uansett kommer til å være flat. Ingrediensene er kun honning, vann og gjær :)
med det utgangspunktet og beregnet utgjæring til 15% vil jeg tro det blir veldig søtt!
 
magne1972 skrev:
det jeg mener er at om du lar det gjære helt ut, vil du fortsatt ha restsødme av uforgjærbart sukker,
og det blir det ikke flaskebomber av, men stopping av utgjæringen gir bomber  som regel ja...
vet ikke hvilken ingredienser du har i oppskriften din, så det er litt vanskelig å si noe nøyktigere en det...
vanlig ølgjær klarer fint 10-12%, men jeg lager ikke sterkere øl enn 5-6%, og de har god restsødme...

Honning inneholder nesten ingenting ugjærbart sukker, så restsødme i mjød kommer som regel av enkelt sukker som gjæren ikke har brutt ned pga. høyt alkoholinnhold, mangel på andre næringsstoffer osv. Det er ikke lett å kontrollere kullsyrenivået ved ettergjæring på flaske i slike tilfeller. Karbonering på fat er langt enklere i så måte.
 
Tilbake
Topp