Karbonnering på fat

Hvordan vett jeg når ølet er mettet på CO2 eller når det er ferdig kabonert?

Og hva gjør en så etter det er ferdig kabonert?

Jeg karbonerer med CO2


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ølet er ferdig karbonert når du synes det er passe med kullsyre i øllet, etter det drikker du øllet ;-)
 
Den er god :)
Men bør jeg ikke vedlikeholde trykket i fatet dersom det skal stå en stund?
Er ny på dette med fat så er litt uviten på dette med fat prøvd å finne linker her inne meg finner ikke noe om det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den er god :)
Men bør jeg ikke vedlikeholde trykket i fatet dersom det skal stå en stund?
Er ny på dette med fat så er litt uviten på dette med fat prøvd å finne linker her inne meg finner ikke noe om det.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Når du lagrer ferdig karbonert øl, trenger du ikke vedlikeholde trykket. Når du begynner å tappe av det, er det greiest å ha CO2 tilkoblet hele tiden.
 
Om du er usikker på hvor mye Co2 ølet bør ha, kan du sette på 1bars trykk (jeg gjør det) og smake ut i fra det. Om du lar fatet stå i ro for å karbonere så vil det ta noen dager før ølet har tatt opp maksimalt Co2. Ølet bør stå kaldt og hele tiden. Om du vil ha raskere karbonering, kan du "tvangskarbonere" ved å sette på trykk, legge fatet ned på gulvet, og rulle det frem og tilbake. Du hører da gasses som tilføres fatet, noe som betyr at vesken tar opp Co2. Fatet bør være kaldt i forkant, slik at du får tvangskarbonert nok (varmt øl kan ikke ta opp like mye Co2). Etter 10-15 minutters rulling, er ølet omtrentlig maksimalt karbonert.
Selv foretrekker jeg å la ølet stå kaldt en ukes tid med trykk. Det utfelles endel "skit" som du da får ut i de første desiliterne, og selv har jeg en følelse av at ølet har "godt av" denne perioden. Mulig det kun er følelsen, men jeg synes ølet blir bedre av en ukes hvile :)
 
Tilbake
Topp