Kategorier av øltyper

Med basis i hva jeg nylig har lest her på Norbryggs forum (jeg har kun vært medlem i noen få dager)  ser jeg at det av og till er litt forvirring omkring øltyper og definisjonene av disse.
Jeg ble straks minnet på hva som skjedde da jeg sendte inn min på det tidspunktet aller beste IPA til NM i Hjemmebrygging i 1999 eller 2000.  Jeg var superstolt og forventet en god plassering.  Skuffelsen var stor da min aller beste IPA havnet på nest siste plass i kategorien lys ale.  Begrunnelsen var at denne min aller aller beste og i min verden uovertrufne IPA var ute av balanse og hadde for mye humle.  Nå må jeg selvsagt benytte anledningen til å fortelle at det kom noe godt ut av dette, nemlig at jeg følte meg som en misforstått kunstner og tenkte i mitt sårede sinn at da kan de (dommerene) bare ha det så godt, for da starter jeg eget bryggeri og jeg skal vise hele verden og bla bla bla.....
Men det interessante her er jo selvsagt hvorfor denne IPA'en kunne oppfattes så forskjellig. 
Med basis i øltypekategoriene fra siste World Beer Cup  (de finnes på  http://www.beertown.org/events/wbc/competition/reg_info/style_descr.html )er forklaringen kanskje at dommerpanelet hadde fokus på kategori 53, mens jeg brygget min IPA for at den skulle passe i kategori 81.

Så hvorfor skriver jeg så om dette?  Jo fordi at jeg synes at en bevissthet om disse kategoriene er viktig.  Om man smaker et øl man ikke forstår, kan det være smart å se litt på disse kategoriene.  Kanskje dette ølet ikke var så feil likevel, men at problemet heller var at øldrikkeren var forutinntatt og forventet seg noe annet!

Kjetil Jikiun

Du har et poeng og heldigvis har kategoriene blitt endret siden årtusenskiftet, med en del underkategorier som nok dekker det meste innenfor det som kan leveres. Se også Definisjon av øltyper til NM2008.

Ellers så får vi nok være glade for at du følte deg som en misforstått kunstner for å starte bryggeri og lage øl til de som ikke gjør det selv, det har jo også gitt bedre aksept for vårt hjemmebrygg blant 'de uvitende' der ute  :brygging:

I dommerkurset, som nylig ble avholdt, var det også stor fokus på å bli flink på å kunne kjenne igjen de typiske karakteristikkene på ulike øltyper, noe som nok skal øves med hyppige kollokvier, slik at sjansen på bedømming på feil grunnlag minskes mest mulig.  :biersmile:

Jeg synes absolutt du har et viktig poeng, Kjetil, men jeg tror som Eduard at bevisstheten hos dagens dommere er høyere enn den var for bare noen år siden. Undertegnede har for eksempel vunnet klassen for lys ale to år på rad, nettopp med to relativt godt humlete IPA-er i amerikansk stil. ;) Dog er jeg enig i at det er en svært viktig (og vanskelig) oppgave for dommerne å klare å fokusere på at ølene de smaker på ikke bare skal være gode, drikkbare øl, men også typeriktige. Derfor er jeg av den oppfatning at Norbryggs øltypedefinisjoner burde fylles ut med flere spesifiserte undertyper (som f.eks. amerikansk vs, engelsk IPA, engelsk vs. amerikansk barley wine og belgisk spesialøl for å nevne noen). Det er klart at gode dommere burde være i stand til å skille mellom slike ting selv, men det er jo ok å gjøre det lettere for dem uansett.

Kan bekrefte Eduards innlegg om dommerkursing, men i forhold til definisjonene, så kunne jeg også ønske litt mer detaljerte/utfyllende beskrivelser, og også flere kategorier. Slik beskrivelsene ligger nå, gir de litt for mye rom for personlige preferanser. Det er uansett enorm forskjell på opplegget der kontra det avisenes (jule)ølstester opererer med.

For min egen del som den eneste øldommerkandidaten på Sørlandet, blir det nok ikke så mange kokkolokokvier med andre kandidater, men jeg får litt hjelp av samboer til å skjenke meg øl til blindvurdering, samt jevnlige ølsmakinger med andre ølnerder.

Tilbake
Topp